Školski glasnik

Бр. 14.

ШКОЛСКИ ГЛАСНИК

Стр. 250.

рутини у школ. раду нтд. Има опет код нас учнтеља који нису одлични у оној мери, с којом често многи хоће.да документују своју с.пособност у школ. раду, као они први, али целокупним својим радом, теориском и практичном спремом, својим угледом и животом даје пуно доказа о својој подобности за дужност шк. надзорника. Те и такве треба непристрасно пробратп и упутити на рад. Од њих тражити да испит за школ. надзорнике положе у року за 2 године, те их после и утврдити на том положају; у противном вратити их на рад у осн. школу. Они пак, учитељи који положе тај испит попуниће места ових нрво постављених који нису хтели пли могли положити прописне испите. Наравно да би се по оцени испита добпјала боља места. Држим да је то једини пут и начин да се дође и до добрих и спремних надзорника и да се ово питање скине брзо с дневног реда и ишчупа из руку разних комисија које канД И ДУЈУ> редуцирају, умећу како се кад хоће и може. Досадањом праксом неће се припомоћи решењу тог питања и оно ће само, ако овако остане, штетити школу а остављаће увек отворено поље за учитељска трвења. Најзад сам принцип напредовања службеника у својој струци иде на руку овоме. Ако хоћемо да нам учитељи буду у истини спремни, да књигу не забораве одмах по свршетку школе, већ да раде на свом усавршавању, које је основ за напредак школе, морамо у нови закон о основним школама унети одредбу по којој ће се српском учптељу ставити у изглед напредовање у сопственој струци. То ће бити темељ боље школске будућности и неће нам учитељство тежити промени службе, кад и у својој, вредноћом и учењем, имају изгледа на успех. Са те стране је закон г. Андре Ђорђевића имао једну лепу одредбу по којој су учитељи испитима могли доћи за учитеље грађанских школа и за школске надзорнике. Грешка је онда учињена што су за учитеље грађанских школа узети и многи који тамо нису требали да оду, те је једна лепа ствар изгубила од своје вредности. Пазити да се иста грешка не понови и у избору школских надзорника. Веома је, с тога, потребно у нови закон о основним школама унети одредбе о учитељ-

ском напредовању, јер верујем да ће бнти више рада, спреме и утакмице. Један млад човек улазећи у школски живот прионуће на посао, јер зна да кад редом полаже испите може бити: учитељ грађанске школе, учитељ занатске и трговачке школе, управитељ и учитељ индустријске школе, срески школски надзорни.к и најзад окружни школски надзорник. Најнезгодније говорити о платама и наградама надзорничким, алијевише незгодНо крпарити као до сад и слати људе на један трудан и с трошком скопчан посао а дати му таман толико да трии оскудицу. У новом закону о основним школама, који, без сумње, поред толиких свечанпх обећања мора бити јесенас изнет пред Скупштину, мора се тачно одредити положај и плата школског надзорника. Њихове плате морају бити увек више но што је она, коју је учитељ имао кад је испит полагао. Поред тога дати им и месечни додатак и то: среским но 100 а окружним надзорницима по 150 дин. месечно. Права надзорничка проширити. 0 испитима за учитеље грађанских и др. индустријских школа писаћу други пут. За сад сам у најкраћим потезима рекао о школском надзору. Верујем да би се на овај начин задовољили учитељи, школе и њихов напредак. Београд. В. К. Петровић.

3 а к о н о правном односу и беривима спћинских и вероисповедних забавиља Његово Величанство, сенкционисало је горњи закон 3. августа о. г. Тај закон ушао је у мађарски устав, под именом ХК зак. чл. од 1913. Закон тај простире се у 37 параграфа. Како нам простор листа не допушта, да га у целости донесемо, изнећемо само важније одредбе његове, које су у први мах неопходне и то у изводу. § з. Одређује плаћу и станарину по овој таблици :