Školski list
— 186 —
те дјеца несматрају за тирана! Казна има сљедовати одмах иза узрока, а не тек посље, кад дијете на узрок већ заборави. Пошто сам изложио ова оншта правила за награде и казне, остављам даљње разправљање о наградама, јер оне на одржање запта толико неупливашу, пак нрелазим па врсте казна и на употребљавање њихово. Дисциплинарне казне су ово: Своје незадовољство са заптом очитује учитељ застајањем у предавању и оштрим погледом на кривца, и прозивањем имена кривчевог. Казне су: опомена, стајање у клупи, стајање изван клупе, изклучење од игре, остајање посље наставе, и преко подне Ове су казне дозвољене, и могу се разумно употребљавати. Казне се изцрпљују редом и постепено. Док мања казна задовољава, нек се не предузима већа. Већи узрок, већа посљедица. Само учитељ смије казну досудити и извршитп дати, а никако монитор или нозорник, јер се тим порађа међу дјецом завист и мржња. — Клечање, чупање за косе, ил за ухо, тучење по глави код табле ил у клупи, шаком ил штапом, пацкање по руци ил гурање недозвољено је, и осућује се посве; јер се учитељ тим срамоти м мрази код дјеце, а најлакше може дијете и озледити. Шибица се употребљује у најгорем случају, кад се већ све казне пзцрпе и то само преко чакшира, а најбоље би било телесну казну сасвим изоставити. 1Боме се и тако женска и слабија дјеца пикако казнити несмију. Ако се казне и немогу избјећи, ипак ће се честит учитељ увијек клонити оштријих казна, док друга средства помоћи могу. Красно каже Комепски: Најбољи поступак за одржање запта учи нас јарко сунце, које растиње увијек свјетлошћу и топлином, често кишом и вјетром, а риједко грмљавином и муњом одгаја. Ваљана дисциплина познаје се по пристојности и миру дјечијем, по приљежности у раду, по чистоћи, читкости и љепоти писма и рисања; по пазљивости и љубави дјечијој ирема науци, по логичним одговорима у реченицама, и особито но реду код долазка и одлазка у школу, и по владању дјечијем уцркви. На свршетку желити ми је, да се штована нублика „Школског Листа" овом расправицом, ако и није нова и особита, колико-толико користи, те да се плодови добра запта у нашој српској школи што боље примјете.