Školski list

— 166 -

ских друштава у свима појединим срезовима, какова се у другим напредним земљама налазе. — Овакова учитељска друштва су врло добра и плодоносна, јер се љихови поједини чланови тиме мећусобно у пракси надопуњују, један другог на рад подстиче и такмачећи се све већма — за свој позив одушевљавају. — Ова друштва имају бити састављена из председника, подпредседника, тајника, благајника и књижевничког архивара и одбора. Одбор одређује преко године по више скупштина и места, где се такове скупштине обдржавати имају. Одбор одређује и поједине чланове друштва, који ће приликом такових скупштина у школи држати практична предавања из поједипих од одбора одређених предмета. По предавању саслуша нредседник критике свију чланова, који имају са свим безпристрасно по своме најбољем убеђењу мане предавача исказати, Свако таково друштво треба да има и своју књижницу, из које ће чланови уз потврду стручне књиге за проучавање узимати. Сва ова друштва могу бити у једној, онштој међусобној свези, која им може бити као стожер и непоколебиви стуб јединства, око којега ће се сви скупљати и тиме би свеколико учитељство сачињавало једну нераздвојну целину, те ће тако у случају каквога захтева општом представком код виших предпостављених власти лакше успети и одзива наћи. — Члановима друштвеним имају општине подвоз и примерене дневнице приликом обдржавања скупштина одредити. До данас се увидело, да је оно учитељство напредније и да оне школе много бољи успех показују, где овакова друштва постоје и где међу учитељима влада дух удружења и заједничка слога ; јер више памети више и знају, а више њих ће заиста и пре и лакше изнаћи ону праву наравну методу, које се оне имају стално држати. Редки су случајеви, да је појединац у свима струкама довољно извежбан, зато би овим начином имао сваки прилику да се свестрано од других вештијих, старијих и искуснијих садругова већма усаврши ; а тако исто би требао и своје околне садругове у школске дане посећивати, да види начин предавања у других, па би се том приликом увек нашло нечега новога, да му се допада, или не допада, што би своме садругу искрено казао и о дотичном предмету с' њиме се саветовао. Учитељ треба да служи за узор својој општини и да јој предњачи лепим примером. Тим ће начином и народу своме