Školski list

— 39 —

2. 0 простој (основној) реченици; о подмету (подлог) и прироку (поговор). Учитељ зада једном ученику, да изговори једну реченицу нир. Ученик учи. Ову реченицу учитељ напише, а испод ове другу нпр. Табла је ијрна. Шта ради ученик? (Ученик учи.) Која реч каже да он нешто ради ? (Она друга реч: учи каже нам шта ради ученик.) Ајде ми сад кажите могу ли питати шта ради табла ? (Не можете). Истина је децо! Табла не може ништа радити. Зато вас морам питати: Каква је табла? (Табла је црна.) Која реч нам каже каква је табла? (Она друга реч и,рна каже нам каква је табла.) Сад нека ми сваки ученик изговори, но једну реченицу и то да каже неку радњу т. ј. шта ко ради. Ученик учи. Ветар душе. Киша пада. ЈЕађа плови. Орач оре. Копач копа. Птице певају. Г1етар пише. Миленко чита. Богољуб црта. Бранислава пева. и т. д. Сад ће ми сваки ученик рећи по једну реченицу, у којој се вели какво је шта или какав је ко. Небо је плаво. Дукат је жут. Бакар је црвенкаст. Месец је блед. Море је дубоко. Пољо је широко. Пут је дугачак. Ученик је вредан. Коњ је јак. Во је велик. Миш је мали. Ноћ је тамна. Трава је зелена. Папир је бео. Грожђе је слатко. Сирће је кисело. Олово је тешко. Табла је црна. Учитељ се сад поврати на реченицу написану на табли: „Ученик учи". 0 коме се говори децо овде да учи ? (0 ученику се говори да учи.) Ео дакле учи ? ( Ученик учи.) Пазите децо па ово запамтите: „0 којој се речи нешто говори у реченици, ту ћемо реч звати подмет." Која се реч зове иод.мет у реченици? (У реченици се зове она реч подмет, о којој се говори.) Које је подмет у овим реченицама: Пчела зуји. Поток жубори. Лишће пада. Голуб гуче. Гатар оре. Дете се игра. Он пева. Ми вичемо. Сад знам да знате која реч показује да подмет нешто ради.