Školski list

— 38 —

кају, краста не чупкају). — Пристојност у школи. (Пажња да се не ремети мир и ред, да се не кваре учила и намештај). — Пристојност на улици. (Вика, свађа, шарање кућа, дражење вашака, дирање деце других народноети, просјака, старијих па и сеоских луда — стидно је за ученике). Пристојност на дому. (Старији наређују, млађи да слушају и да не одговарају нити да се набрецају). — Пристојан говор, пристојно понашање свугде и на сваком месту. (У цркви мирно стојање и побожно слушање службе божје). Прикладне приповетке с игијенским поукама. В.) Писмени састави са граматичким веџбањима. Ради веџбања у правилном говору и складном изразу мисли служе и нисмени састави, од којих се узима: I. Разред . Просто пренисивање речи и реченица, било с табле, било из буквара, које су већ прерафене. Нисање кратких језгровитих реченица (н. пр. пословица, изрека из св. писма и т. д.) које су ученпци нретходно схватили и на памет научили. Писање из главе потпуних реченица, као одговоре на питања, која учитељ на таблу напише н. пр. Каква је табла? Од чега је табла? Нашто је табла? Ко прави табле ? и т. д. (И ово бива на освову прерађеног градива из веџбања у мишљењу и говору). Упућивање ученика, да сваку реченицу почињу великим почетниж словима, да на крају етављају тачку. II. Р дзред . Писање одабраних реченица но учитељеву казивању (диктандо). Преписивање реченица еа табле из једног броја у други. Познавање раставних знакова и растављање речи. Преписивање малих штива из читанке. Писање крштених имена и презимена, особних именица и др. Увеџбавање по потреби деце па тачно разликовање и нисање гласова: ћ и ч, | и џ, и т. д. Писање слова азбучним редом. Писмено одговарање на стављена (на табли) учитељева пптања о прерађеним предметима из веџбања у мишљењу и говору или о читаначким штивима. Лаиомена: Преписивање шгива, ћирилским словима писаних, латиницом и обратно — у Хрватској и Славонији. V, Стварна знања. Циљ: Слике из отачаственице и повеснипе срп. народа; корисна внања из земљописа и природних наука; главнија права и дужности грађана; ноуке о чувању здравља — са особитим обзиром на потребе у свакидашњем животу. I. Разред . (Веџбање у мишљењу и говору посматрањем). Човек: делови тела, чула, кожа, коса. Школа: намештај, учила, делови собе. ЕуАа: собе и друге просторије, покућство, споредне зграде, двориште и врт.