Školski list

Тим ире стоји то за наредбу бр. 30332. из 1902. год. и т. д., као што то и отпие од 2. јан. 1903. број 83175. (на коју смо се у представци бр. 749.|728. од пр. г. већ позвали) наглашено признаје изјављујући, да настава маџарског језика од шт сати недељно одговара закону. У исто таково иризрење долази оно нетачно место упитних наредаба, по коме се „у конФесијоналним учитељским (учитељичким) школама наставни предмети најмање у оном обиму имају настављати у коме је обиму настављање истих у државним учитељским школама наређено". У прикљученој представци нашој исказано је, колико је немогуће оваком потраживању задоста учинити — та је немогућност овде сад још тиме увеличана, што наредба тај погрешно схваћени захтев хоће да утумачи још и на знања, која спадају у круг маџарског језика. И ово опет не само да би било касирање наше автономије коју стотинама година уживамо, која је и са највишим одобрењем снабдевена и коју нам гарантују и државни основни закони, него је у директној противности и са позитивним државним правом. 13. § XXXVIII. зак. чл. од 1868. год. наиме, а да се то не може на друго тумачити, изриче да је минимална мера наставних предмета она која је унутри у самоме закону — и то директно и изрично у 88. §-у истога закона, који прописује отачаствени и општи земљопис, повесницу и т. д, али који за маџарски језик ни граматику, ни историју књижевности не прописује, још мање ваљда и стилистику и т. д. и т. д. А још и од тога је јаснији 1. §. XVIII. зак. чл. од 1879. год. који хоће да омогући присвајање маџарског језика „у говору и нисму", директно и изрично у тој намери да учитељ тај језик као редован предмет у основној школи настављати може. Не само да је дакле погрешено оно схваћање, као да школски надзорник има права тражити одговора из маџарске граматике и из историје маџарске књижевности, или као да је кандидат дужан о теми „из круга отачаствене историје, историје маџарске кн.ижевности или педагогије - ' (на маџ. ј.) слободан рад конциповати; него се и она тенденција упитних наредаба противи закону, као да се од кандидата може из круга ма којега предмета слободно предавање тражити, као да је закон од учитељског кандидата више хтео тражити, него практично присвајање маџарског језика у тој мери, да је исти у стању, у оним школама за које оспособљење своје добија, ио надлежно ироиисано) наставној основи настављати. Пошто су испити увек и свугде везани за наставну основу дотичног завода, не може се од истога ни при испитима за учитељско — 56 —