SRĐ

322

СРЂ. — SRĐ.

klerikalnom silom. Ne zaboravite to, kolege 1 dreknu gnjevno i jetko prirodnjak pri izlasku: ,,E par si muove" ! Ne zaboravite te reči, koje i j3 ponavljam, a koje je rekao veliki Gralileo Galilei! .. . E pur si muove !... IV. I druge predstave bila je naloga velika na kasi i sveta prepuna sala Raponjina. Sve se diglo da vidi junaka XIX. veka i njegove nenadmašne produkcije. Pijesa se za pijesom ređala; sve bolja od bolje, sve jedna od druge dopadljivija. Zato je „sinjor-Moreto" bio izazvan nekoliko puta i pozdravljan burnim aplauzom. On je izlazio iza kulisa tek posle neke male larme i nekog publici nerazumljivog cicanja; klanjao se, slao prednjim nogama poljupce publici na sve strane ; pljuckao, bekeljio se i biskao po butinama i pitajućim pogledom zverao na sve strane, pa se vracao zastajkivajući za trenut i češući se po nogama. Lepa je stvar bila; sinjor-Moreto kao kelner. Direktor je predstavljao gosta, nekog Engleza, u restoraciji, a Moreto ga služi sa salfetom preko ramena, sa belom kao sneg košuljom ispod jako isecenog prsluka i sa frakom duga6kih repova, ispod kojih se vukao njegov sopstveni dugački rep. Neobično se dopao publici u toj ulozi Speise-trager-a i Weinburseh-a donoseći jelo i kradom jedući i služeći vino i kradom natežući fiašu i pijući, a za tim gledajući po publici i čudeći se, naravno, što ima tu, u svemu tom, smešno. Publika se silno smejala i dotle, a kad je još prilikom posluživanja gostiju od jednog svog glumačkog neprijatelja i rivala iza kulisa (koji je predstavljao bonvivana) bio povučen za rep — a to nije bilo u ulozi pa pao i prosuo poručene ragu-e i razbio svo posuđe, — smehu i aplauzu nije bilo kraja 1... Publika je bila neobično zadovoljna i veštom igrom i giksevima ovim, ali sinjor Marčeli nije bio zadovoljan. To se videlo po njegovoj nervoznosti i po bledoći prilikom pada kelnerovog. Bio je neobično ljut, što se njegova toliko hvaljena disciplina sad pokazala slaba. Da bi zagladio, ovaj maler, izjavi, da će se večeras preko programa davati jedna pijesa, koje danas, istina, nema u programu, ali koja je juče požnjela veliki i sveopšti uspeh; da će se predstava završiti; Veličanstvenom