Srpski književni glasnik

УМЕТНИЧКИ ПРЕГЛЕД.

УМЕТНИЧКЕ ИЗЛОЖБЕ.

Још док није затворена Јужнословенска Уметничка Изложба „Ладе“ у Загребу, објављене су и отворене две покрајинске уметничке изложбе, једна у Спљету и друга у Београду. Ако смо ми, Хрвати и Срби, уметношћу толико јаки и напредни, и ако су наше прилике таке, да нам није довољна „Лада“ и заједничка изложба, онда су покрајинска уметничка удружења и покрајинске изложбе оправдани, и нико нема ништа против њих. Али они могу с правом постојати само уз „Ладу“, као додатак · њој, или као њено проширење. Изложба у Спљету и изложба у Београду, међутим, постале су Ирошив и упркос „Лади“, ито се мора најоштрије осудити. У Спљету излажу хрватски уметници, који су, из личних мотива, демонстративно изостали из треће јужно-словенске. изложбе; у Београду чине исто то неки српски уметници. . Они не схватају значај и домашај јужно-словенске заједнице и уносе, на штету Јужног Словенства и своју рођену, збрку у појмове нашега света; јужно-словенска уметност са индивидуалном самосталношћу сваког јужнословенског племена има смисла и има будућности, али једна далмашинска уметност, на пример, може бити само тренутни плод једног незрелог и неродољубног схватања. Јер, где је карактеристика за тако груписање: ко су далматински уметници, и да ли сви они живе у Далмацији, и зар не осећају и други наши уметници Далмацију, и зар Далмација није свију наст Може да буде флоре и фауне далматинске или шумадиске, или ношње,