Srpski književni glasnik

ЈЕ

Позоришни ПРЕГЛЕД. 947

подмладак, спремати нови радници, и, надајмо се, нови уметници Народном Позоришту. И ако школа не ствара уметнике од људи без талента, ја сам ипак казао умет-

ници, јер, ако је тачно да школа не ствара геније од

медиокритета, још тачније је од тога да таленат данас не постаје више уметник без систематског образовања у својој вештини. Не могући с улице ускочити у Шекспира и Мбзена и не могући се озбиљно развијати у дневном нервозном и претрпаном позоришном раду, глумачки подмладак може ту прву, озбиљну основу свога заната добити само у једној нарочитој установи, у којој је сав план упућен томе једном циљу.

Оснивајући је нашом сопственом иницијативом, према нашим сопственим искуствима и нашим потребама, у нашој кући и за нашу кућу, ми смо у стању боље но ико по: ставити је на добру основу, с циљем скорих и непосредних практичних резултата. Основни програм њеног рада је продужење и проширење рада на позорници, с више системе, више пажње и више времена. Оно што млад почетник добије на позорници у две три речи кратке, хитне, нервозне и једва образложене напомене од драматурга и редитеља, у школи добиће у лаганом, смишљеном и сређеном излагању принципа и упутстава, и упоредо с њима, одмах, у практичном вежбању и извођењу текстова, монолога, улога и читавих комада, под руководством добрих глумаца, с много више временаи студије. Око тога основног програма развија се остала помоћна настава, са знањима и вештинама које су неизоставне допуне образовању једног глумца: добро познавање језика, чистоте изговора, нагласка, и ослобођење од укорењених грешака дневнога говора; познавање књижевних облика и књижевних епоха, познавање историје драме и позоришта у опште, познавање крупних слика момената, догађаја и типова из историје политичке и културне у вези с драмом и позориштем, познавање историје глуме, инсценације, позоришне технике, костима, стилова у декору, намештају, вештине борења, играња,

60%

пе вере Бахр

~

_ очи

= =

ВЕ „“– - "ИН А итал ба“. д-

љета“ ~