Srpski narod

Стрвна 8

СРПСКИ НАРОД

Ш&џ\шФљ ншаим &а$д,у>сапл<Жт&о> Година дана оштрих борби и великих услеха

Првих месеци године 1942, немачка оружана сила налазила се на Источном фронту у тешким одбранбеним борбама. Ивгледало је као да се необично јака зима удружила са Совјетима. Друмов« и пруге завејале су снажне вејавице и покриле поледицом, угрожавајући целокупно снабдевање бораца. Брзо пребацивање јачих јединица камионима и во*

примерио потпомаган од ваздухопловствај-. он је убрзо нзпредовао. У гоњењу без предаха, при чему су ловачке и борбене ваздухопловне формације потпуно потисле совјетску авијацију, непријатељ је одбачен на морску обалу. Керч био је потпуно очишћен од непријатеља већ 22 маја. Почетком јуна отпочео је на-

Наапсао

ваздухоиловни генерал К в а д е

ваздухопловство уништило 54 непријатељска борна кола. У битци код. Харкова, упркос великог броја совјетских авиона, немачко ваздухопловство одржало је надмоћноег у ваздуху. Само на о»ом сектору фронта обо-

Европско небо слободко је за немачке авионе

зом, на угроженом делу фронта било је повремено онемогућено. Преко потребна храна и.мувиццја доста^вљала се са великим тешкоћама. У тим ое критичним тренутцима, ваздухопловство, као оперативна резерва виших комаиди, истакло нарочито. Увек спремно за акцију, независно од саобраћаја на копну и стартујући при најневољнијим прил^икама, оно је било свуда та* мо, где је помоћ била нарочито потребна. Зборишта оклопних борних кола и резерви непријатеља, батерије и концентрације трупа иза борбене линије, склоништа и депои, железничке станице иза фронта, били су најважнији објекти ваздухопловних напада. Њихово уништење донело је борбеним дивизијама на копну знатно растерећеше. Немачко ваздухопло&ство успело је да онемогући намераване говјетске нападе у самом почетку, или бар смањило њихову борбену снагу и жестину. Јединице транспортних авиона учиниле су за време зимских месеци драгоцене услуге. Оне су трупама у борбеној линији доносиле пбјачања и оружЈс, муницију и храну, н то у доба када су СВ4 друга саобраћајна сретства подбацила. Рањеници су преношени за неколико сати из борбених линија у болнице, тако да велики број бораца има да захвале за свој живот и здравље посадама „Ју 52"— апаратима. Борбени, лоаачки и транспортни авиони потпомагали су и осигуравали трупе генерала Шера, које су нздмоћне совјетске снаге држале три меоеца опкољене и тешко угрожавале, све до почетка маја, када је успостављена веза копненим путем. Пролеће 1942, повратило је наново слободу оперативног кретан>а немачке оружане силе. То се у првом реду показало на југу, на Криму. На дан 8 маја отпочеп је велики цапад у правцу Керча,

пад на Севастопољ. Стални напади ваздухопловства на бродове на Црном Мору, као и на све важније луке, осетно су ометали совјетско скзбдеваље опседнуте тврђаве. За време напада, велики број бомби бачен је на тврђавинска постројења, помажући гађање немачке артилерије. Совјетска авијација била је тако онемогућена, да је свака помоћ опсађенима споља била немогућа. Де|стВ'0 немачког ваздухопловства било је одлучно и за време аелике офанзиве, коју су предузели Совјети у простору око Харкова. После првих привидних успеха, снна се свршила поражавајуће, прнликом којих су формације немачких борбених и ловачких авиона, у сталним нападима, уништиле опкољене непријатељске армије. После велике битке борних кола, дошло је до

рен је 538 непријатељских авиона. Још много раније, пре пада Севастопоља, немачко ваздухопловство било је у стању, већ у месецу јуну, да у тешким одбранбеним борбама укаже помоћ на средњем отсеку Источног фронта и на Волхову и да у знатној м>ери допринесе, што непријатељ није постигао успех. На три дана пред пад Севастопоља, 28 јуна, отпочеле су велике операције у простору Харков—Курск. У невероватном н.зпадачком налету, оне су довеле до пробоја совјетског фронта у ширини од 500 километара. Недељама је трајао напад, и у оштрим борбама прогоњен непријатељ, који је претрпео тешке губитке. Ваздухопловство је и овом приликом постигло одлучујуће успехе, нарочито нападајући непријатељске колоне на

преокрета 17 маја, када је само прелазима преко река, раскрсни-

цама, тако да је онемогућило непријатељским заштитницама јачи отпор. Ваздухопловство је пратило надируће армије приликом њихових победоносних наступања преко Дона и Волге, потпомагало брзо наступање после пада Ростова, ка Маничу и Кубану, у свима нападима, и онда када је непријатељ посгајао упор«иЈа, и када се докопао планинских и шумовитих предела Кавказа. На Тереку, и у простору северно од Туапсеа^ било је, за последњих месеци, тежиште борби на копну и у ваздуху. Северно, у Стаљинграду и у читавом простору око града, за време тешких борби, ваздухопловство је дејствовало на све обЈекте на фронту и иза фронта. Сталним нападима биле су изложене све саорбаћајне везе непријатеља, првевствено саобраћај на Црном и Каспијском Мору, као и на Волги. И на средњем и северном отсеку Источног фронта, услед снажних напада, непријатељ је претрпео најиеже губитке у својој позадини. Стално су нападане непријатељске колоне у маршу, у простору источно и јужно од Ва х лдајских Шума, мурманска железница и лука Мурманск. Велики дво енглеско-америчког ратног материјала уништен је приликом ових напада. Остаци разбијеног конвоја, који су избегли торпедима подморница, пали су као жртва бомби борбених авиона, | Подморнице и ваздухопловство били су верни савезници против Енглеске. Напади немачких авиона били су у првом реду уперени против важних објекзта у лукама Енглеске. Борба подморница успешно употпуњена сталним нападима ваздухопловства на докове, бродоградилишта и лучка постројења. Резултати ваздушних извиђања, на стотине километара преко мора, били су драгоцени за подморничку акцију. НапзЈди борбених авиона и бор-

Авионске бомбе на афричком ратиш у

(Ро(о: Ве1вгас1ег ВНда^епГиг — 2)

бених авиона за обрушавање на поморски саобраћај око Енглеске били су крунисани успехом. Поносне успехе постигли су ловачки аеионН) ноћни ловци и противавионска артилерија прнликом одбране квартова за стаг новање немачкнх градова, које је енглеско ваздухопловетво нападало са променљивом јачином. Сам енглески министар ваздухо* пловства Синклер, признаје гу* битак 1422 енглеска апарата, за првих девет месеци 1942, и то једино над Немачком и СеверноЈ/ Европом. Тај број оборених енглеских апарата, претставља само делимично признање, али је ипак доказ како је јака немачка одбрана са земље и у ваздуху. Од многобројних борби, прн* ликом покушаја енглеских препада над Каналом и запоседнутим областима, указаћемо само на два велика успеха, које је постигло немачко ваздухопловстиЈ у сарадњи са морнарицом и коп* неном војском: Пролаз великих јединица немачке ратне морна* рице, „Шарнхорста". „Г нејзе* науа" н „Принц Еугена" кроз Канал, на дан 12 фебруара, а потпуно неуспели покушај енглеског искрцавања код Диепа, 19 августа прошле године. Том је приликом енглеско ваз* духопловство, по властитом при* знању, изгубило у првом случају. 12 фебруара, око 20 ид сто авиона, а није постигло ниједан погодак на ова трн ратна брода. Диеп је плаћен са 127 авиона, док су немачки губитцн износили само 35 апарата. И на Средоземном Мору и у Северној Африци, ваздухопловство дејствује у тесној барадњи са копненом војском и ратнои* морнарицом. Почетком 1942, трупама сила Осовине супротставио се бројно надмоћнији непријатељ. Немачко-италијанске ваздушне снаге успеле су у сталном низу напада, да искључе дејство непријатељске авијације на Малти, и тиме су створиле предуслове за пребацивање нових појачања у Африку. Почетком офанзиве, 25 маја, ваздухопловство је концентрисало своју главну делатност на заштиту војске. Оно је пратило и потпомагало побе* дносни поход генералфелдмар* шала Ромела, који се тек код Ал Аламениа зауставио. Бир Хахеим, Тобрук и Марса Матру обележавају и за ваздухопловство врхунац успеха на овоме фронту. Када је крајем октобра прошле године, започела офанзива девете енглеске ар* мије са надмоћним снагама, ваз* духопловство сила Осовине било је у могућности, да заштити од непријатеља покрете сопствених трупа. Енглеско - амерички експеднциони корпус, претрпео је при* ликом искрцавања у Северно] Африци тешке губитке, као и у борбама које су се развиле у Ту* нису. Мемачко ваздухопловство, у заједницн са војском и ратном морнарицом, постигло је прошле године огромне успехе. Оно ћв и даље вршити своју дужносг до коначне победе.