Srpski sion

Ст* 37$.

Техника и илустрација у елужби веронауке у основној школи. [Пише парох Владимир Милутиновић. Наступају годишњи испити, а носле њих време великог школског одмора, а уједно и време цепања и дерања катихизиса и библијских повсети. 0 томе сам се уверио лично, а сигурно и друга браћа свештеници. А ко није, нека прошета после испита по улицама, нека занита на почетку идуће школске године своје катихумене. где су им катихизиси од прошле године — па ће и сам стећи уверења о овоме што рекосмо. Питање је: од куд долази ово омаловажавање веронаучних књига, које у цепању и дерању свога израза налази? И да ли ученици веронаучне књиге збиља омаловажавају ? Да би на постављена питања могли одговорити, нужно је, да посмотримо саме те књиге, њихову техничку израду. Еа иочетку школске године примају ученици од свога учитеља школске књиге, а међу осталима и веронаучне. Па каква разлика?! Читанке, буквареви иостало тврдо укоричено, укусно израђено, снабдевено са понеком илустрацијом, утиче угодно на учениково чуло вида, задовољава естетски укус. Па и сва друга учила удешавају се према захтевима естетике, а наше веронаучне књиге стоје лрема њима као — јадна сирочад. Могло би се рећи : главно је да су оне добро написане, да је језик у њима лак и разумљив, « тим прост и схватљив, то се тражи, то задовољава. То ми до душе за врло важно иризнајемо, али иије довољно. На овоме месту морамо указати на тесну везу духовног са телеснам, која се у вашој св. вери толико наглашава. А и достојанство, и вредност еадржаја веронаучнвх књига, што их чини књигама најважнијим и најглавнијим у школи, захтева беспреиорно и узорну сиољашњу технику, Примивнш ученик са осталим књигама и књиге катихетичке, по својој техничкој изради еиромашне и неугледне, оставља их одмах на страну, иа се лаћа књига естетички израђеаих, њих преврће, њих огледа и загледа, јер му оне оку годе, а катихизис се да богме може у руке узети кад се буде морало, кад катихета ступи у школу. Дотле ее без сумње у души детето-

бр. 18.

вој породила миеао, да је катвхизис најнезнатија и излишна књига, кад му се у тако сиромашном руву пружа. А са спољашње и унутрашње тех нике суди и на садржину, као на неважну и излишну. И када га ти брате катихето у току године увераваш и увериш, да је то збиља књига за Хрвшћанина најважнија, чудиће се у себи: како и зашто је саољашње тако неугледна, кад су све друге — иначе мање важне — лепше и спољашње угледније. И ако је дакле катихумен среством катихизавања стекао уверење о важности веронауке и њезиних књига, не смета му то, да их на концу школске године распе. Та сама лоша техника дала му је иовода за то, јер се неувезани катихизис у току године кроз честу употребу сам од себе расуо и разсалатао. У овоме би мислимо лежао одговор на ноетављено питање. Са свим би друкчије стајала ствар, када би све веронаучне књиге биле технички солидно и лепо израђене, у јаке укусне корице увезане, илустрацијама на целоме листу, а и са неколико илустрација на картону у бојама провиђене. Такова веронаучна књига дигла би и цену веронаучном предмету у очима учениковим. И не само то, носле школеке употребе остала би му она целога века као драга усиомена на школу, као и мила ириручна књига, коју би у зимским и празничким доконим часовима у руке узимао, илустрације разгледао, текст читао и у св. нравославној вери се кренио. А овако — еФемерна вредност! Данас је већ констатована чињеница, да српски народ воле и чита књигу, али да ју не воле и не ће да купи. А посреством школе би се могле угледне и лепе библијске повести и добри катихизиси од трајне вредности у српске домове инколпортирати — а да народ и не осета да пх је кунио. С друге стране имајући на уму, да код катихумена у основној школи ради моћ очигледности и Фантазије, да њих у овом добу интересује ноглавито оно што је чулно и конкретно, иослужиће им илустрацаје у веронаучним књигама као срество за буђење интереса, за јасно стварање нрестава, и као помагало за памћење рецинованог већ учења. Немци су добили у новом издању Аугобуршког катихизиса веронаучну књигу са илуст рацијама, коју критика новољно оцењује, наглашујући са нохвахом. да је иста илуетрована и

СРПСКИ СИОН ■—