Srpski tehnički list — dodatak
а ГОДИНА. ХШ.
Рад УДРУЖЕЊА
СТРАНА 43
се према стеченом искуству на израђеним објектима може рећи, да готово у свима крајевима наше отаџбине има употребљивог и изврсног камена и то гранита, гнајса, керсантита, трахита, пешчара а поглавито кречњака, . који би се корисно могао употребити за гра· ђење камених мостова.
Не треба изгубити из вида ни ту околност,
да се код нас гвоздени мостови не одржавају
са оном брижљивошћу, каква је неминовно | нужна, да би се они очували од могућег |
квара и штете и да се њихов век што више продужи.
"__Периодно бојење и прегледање гвоздених мостова захтева знатне суме за одржавање поменутих 15 гвоздених мостова. Код нас мора се трошити годишње око 16000 дин, рачунајући да се бар сваке пете године пре"мазују бојом.
Ценећи важност овога питања за: наше
прилике и признавајући преку потребу да се |
примена зиданих мостова код нас што више
развија и одомаћи, Удружење је нашло за
сходно да изађе пред господина Министра Грађевина са следећом представком:
Представка Господину Министру Грађевина
Удружење српских инжењера и архитекта интересујући се питањем о савременом грађењу сталних мостова сматрало је за своју дужност да уђе у расправу тога предмета и пошто је у својим редовним седницама свестрано претресло то питање, саслушав претходно и два реферата по томе предмету, нашло се побуђено, да у виду једне представке скрене пажњу господина Министра на ту околност, што се на штету економских интереса нашега народа, на штету државне благајне, као и на штету саме технике и узвишене цељи, којој она служи, неоправдано занемарује код нас грађење зиданих мостова у корист гвоздених конструкција.
Удружењу је част изнети господину Министру у следећим тачкама резултат претресања и дискусије вођене ло томе.
1.) Зидане мостове треба претпоставити гвозденим и за распоне до 30 т, као главни конструктивни материјал имати у виду камен и од његове употребе одустати само и случајевима немогућности примене зиданога свода, а такви су случајеви, особито за наше прилике, врло ретки.
2.) За све случајеве, где није очевидна већа подобност зиданога моста од гвозденог, као за распоне веће и од 30 т и друге месне прилике, нужно је израдити најмање два упоредна пројекта са предрачунима, који би омогућили правилну оцену и олакшали избор конструкције.
Незнатни утрошак времена за израду ових упоредних пројеката многоструко би се надокнадио често знатним уштедама и рационалним решењем постављеног задатка.
3) Да би престала потреба за рађење пројеката на брзу руку и без нужних упоређења разних могућих решења, што је до сад искључиво био случај, не сме се чекати, да потреба за грађење извесног објекта постане акутна и неодложна, већ треба за рана предвидети сва грађења, и према важности и величини објекта у напред отпочети пројектовање њихово, тим пре, што код нас већ постоји већи број дрвених мостова, који ће се у скоро морати заменити сталним.
4) Подизање ових сталних зиданих мостова знатно ће се потпомоћи, како благовременом израдот пројеката тако исто и прикупљањем зарана потребних новчаних средстава и образовањем нарочитих Фондова за грађење сталних мостова.
о.) На местима, где новчана средства, која стоје на расположењу, не дају могућности за извршење сталних зиганих мостова, треба подићи привремене дрвене конструкције и у напред предвидети да се та конструкција замени првенствено зиданим мостом и отпочети спремање пројеката и прикупљање потребног новца за извршење таког сталног објекта.
Са те стране неоправдана је комбинација зиданих стубова са дрвеном конструкцијом премоста, јер су такви стубови неупотребљиви за доцнију замену дрвене конструкције каменом. Таква комбинација може се оправдати само у оним ретким случајевима, где је дрвену конструкцију могуће једино заменити гвозденом, што треба у напред добро оценити и образложити.
6.) Да би се у будуће имали подаци за приближан-генерални избор између неколико могућих решења, корисно је водити нарочиту књигу, како у министарству тако и у Дирекцији железница. У ту књигу би се уносили сви важнији подаци о каменим, дрвеним и гвозденим мостовима, о њиховом грађењу и
одржавању