Srpski tehnički list

МЕ

матрицу да на такав начин намебтим у гашину. како би могао бев тешкоће, а према потреби, регулисати њен релативан положај наспрам тискача,

Из слике 27. види се да је таково утврђење малрице т постигнуто посреством лоптасте постеље а, у коју је матрица т усађена. Та постеља а покретна је око свога центра у свима правцима на својој сфери, и постигнуто је тиме то, да се оса матрице може поставити, да буде паралелна оси тискача. Помоћу две вертикалне и две хоризонталне завртке с могуће је за тим постићи и коаксијалност матрице и тискача. Чанче пролазећи кров кулису # пада на нарочито лежиште, које се са своје стране да регулисати по потреби, тако да и само чанче буде коаксијално са матрицом.

Потребну компендиозност за машину са тако простим радом, нашао сам погледом на ту околност, што време за које чанче слободно пада у своје лежиште пред матрицом, брзина кретања криваје / (Киђеј која покреће тискач, п брзина рада која је најподеснија при извлачењу чанчића (месинганих) — стоје у таквој размери, да је још могуће постићи троструки поступни рад извлачења (стадија 1. сл. 81) при једном окрету криваје.

Троструки поступни покрет потитнут је заједничком кривајом (, која је нарочитим зглавком везана са трима кретаљкама е (Ттлеђабалсе) сл. 26.

Покрет са трансмисије, пренаша се на кривају, посреством точка кајпшника / и система зубчастих точкова %. Отављање машине у покрет и њено заустављање бива помоћу кочњаче у самом точку каншнику # и покретом полуга р.

За парцијално заустављање покрета машине (ваустављање кретања једног или два алата) служи нарочита конструкција, која је изложена у сл. 27—929 у већој размери,

Тискач # утврђен је у једној облици 4 (види сл. 27 и 29.) која је завртком 3 везана са укрсницом # (Ктешћ; Корђ) и тиме принуђена да се заједно са овом креће наизменце, час правцу ка матрици час у противном правцу.

(С друге стране облица вођена је у цилиндру и који је само око своје сопствене осе покретан.

То кружно кретање саотиштава се цилиндру и руком, помоћу рукунице К и зубчастих точкова 2 и 4. Цилиндар 4 пренаша то своје кружно кретање самој облици 4, посреством клина у жљебу и.

Окретањем облице око своје осе, креће се он релативно наспрам укрсница, јер завртка облице а креће се у навртки укренице 2.

Дужина навртке у укреници ограничена је као и завртка на облици. Подесним кретањем облице мораће дакле да наступи моменат, у коме ће завртка облице да изиђе из навртке укрснице. После тога момента, даљим окретањем, облицаће се навртати на завртку 4, која се слободно креће у шупљини укренице 2.

Две опруге о (сл. 29) теже да отисну облицу правцу противном матрици у оном моменту, кад она својом завртком излази из навртке укренице, и спречава тиме облицу, да даље суделује ма у којем кретању.

да то време непокретности облице, могуће је изменити тискач и матрицу, што су постали радом неупотребљиви. Чим је тај посао извршен, скретањем цилиндера и (у противном правцу), наново се доводи у везу завртка облице са навртком укрснице, а тискач понова продужује свој рад. Тим начином могуће је у тој трострукој машини регулисати ма коју од њене 8 групе алата, независно од осталих 2 група.

Продуктивитет ове машине (при оној брзини рада која најбоље одговара раду извлачења месинганих чанчића и која је по истрајност алата најпробитачнија) износи, у 10 часовном раду, урачунав и потребне паузе за измену алата и за одмор, 90000 чаурица прве стадије.

Ова трострука машина по тежини износи колико 17), једноструких старих машина за извлачење чаура (без кулиса).

Продуктивитет једне такове износи максимално 20.000 извлачења |. стадије у 10 часовном раду. —

Т. Селесковић.

РЕНТАБИЛИТЕТ НАШИХ ЖЕЛЕЗНИЦА

Берлинским уговором 1878. год. приморани смо на

"грађење наших железница, а Јануара 1881. год закљу-

чен је уговор са Генералном Унијом за само грађење, које је исте године и отпочето.

Што се до 1878. год. није готово ништа радило на прибирању података о томе, какав ће саобраћај бити на будућим нашим железницама, у неколико се може п објаснити; ади је посве за осуду, што се од тога доба, када је грађење наших жељезница било већ свршена,

ствар, није прибирању тих података приступило. Јер, не |

само да је закључен уговор за грађење, но су чаки основи уговора за експлоатацију утврђени, а није се покушало да се и приближно претходно сазна, колики ће бити будући саобраћај, па дакле и приход наших железница, Због немања потребних статистичких података о томе и било је могућно, да су у скупштини, приликом претресања жедевничког уговора, изнете претерано високе цифре о будућем приходу железничком.

Ово не само да је било мишлење штампе и појединих посланика, но је чак и тадања влада на уста мипистра грађевина уверавада скупштину, да ће за прве

три године чист приход од експлоатације износити до '

9,000.000 динара, а кад се добије веза са Солуном, да ће се тај приход још знатно увећати.

А да се тада приближно знао саобраћај, па према томен приход наших железница, не верујемо ни да би се могао са бившим Француским друштвом закључити онакав уговор за експлоатацију.

Међу тим. самим закључењем онаког уговора за грађење и експлоатацију, изречена је у напред и пресуда нашој железници односно њеног рентаблитета, бар за првих 15 година.

(0 овоме би се јамачно потпуно и осведочили, да држава није била принуђена, да због хрђавог вршења експлоатације и непспуњавања законских наредаба, од стране Француског друштва, експлоатацију наших железница од истога одузме и повери железничком јоделењу министарства грађевина.

Овим поступком учињено је, те је рентабилитет наше железнице млого унапређен, као што ћемо то ниже показатп.

„Келезница каква рентира се потпуно онда, када она својим приходом покрива, не само трошкове екеплоатације, нето и трошкове за амортизацију капитала уложеног на њено грађење.