Srpski tehnički list

Број 5.

Ако би ко од сталнога особља при вршењу службе, а у несрећном случају постао неспособан за даље вршење службе, треба да добије удвојену пенсију т ј. да се године службе рачунају удвојено. Онима који још нису навршили 5 година службе, треба у том случају рачунати пенсију за 10 година.

Да искажемо своје мишљење о другом питању. Била, би велика неправда, кад би се усвојило, да п стадни железиички чиновници морају служити 40 година па да добију пуну пенсију, Кад се могдо узаконити, да протесори служе 80 година, и који ни из далека немају тако тешку и одговорну дужност – а сваке године уживају двомесечни одмор — то у интересу правде треба завести да пи железнички чиновници после 80. године добију пуну пенсију. Ако не би ово било могуће, онда бар нек буде олакшица 85 година, као што је код лекара.

Узевши у обзир тешку п одговорну дневау п ноћну службу железничкога особља и то ведиком већином на, пољу под ведрим небом, увериће се сваки, да овакав захтев ни најмање није неоправдаш; сем тога оваке су норме уведене код свију страних железница.

Желевничким чиновницима, који служе још од почетка експлоатације, треба известан број година урачунати у године стадне службе; али под условом, да за то време, које им се признаје, положе у пензиони Фонд суму која одговара тому времену. Ово би са свим било праведно, а нико с разлогом не би могао што против овога да паведе ;

6). Право удовичино на пенсију и величина пенсије 9

Удовица сталнога чиновника има права на. пенсију само у случају, ако се на две године пре његове смрти удала за њ и ако није био, кад се женио, старији од 55 година.

Ово је, мислимо, веома потребно; да би се очувао интерес пенсионога Фонда. У противном случају могли би се женити на самрти из спекулације само да неко добије пенсију.

Пенсија треба да је половина оне, коју би муж добио. По смрти материној пенсија прелази на децу и то: за мушку до пунолетства, а за женску децу до удомљења иди док не нађе себи пристојне зараде. ·

%) Накнада за станове»

АПЛИКАЦИЈА. ХИДРОМЕХАНИКЕ КОД МОСТОВА

СТРАНА 88.

Ведика већина железничког особља ужива на станицама бесплатно станове. Ово у осталом не може другчије ни да буде, јер безбедност саобраћаја захтева да су како станице, тако и цела пруга увек са довољним бројем железничког особља поседнуте

Како мањем делу чиновника из разних узрока није могуће датп бесплатне станове, то готово код свију европеких железница онш чиновници који не добијају бесплатан стан, добију накнаду у новцу. Величина накнаде одређује се према плати и месту где дотични живе т, за вароши где је скупоћа, даје се накнада већа но у варошицама или селима, где је обично све много јефтипије па п станови. Да је ова накнада за бесплатпе станове праведна п умесна, увидеће се из овога; на пр: железпичка управа, шефа нишке станице који, има плате 9400 дип. год премести у дирекцију у Београд п унапреди та са 200 дин. т ] повиси му плату на 2600 дип.

Кад се узме да шеф станице у Нишу ужива угледан стан бесплатно који премештајем у Београд губи, а осим тога мора у Београду да плаћа стан 5—600 дин. год, онда је очигледно да он не само није ништа унапређен него му је тим назови унапређењем фактички материјална, штета нанешена.

Обратно. Кад се пеки у име казне премести из дирекције на какву станицу, он онда добија бесплатан стан, и то му онда није казна већ унапређење.

Ова би се аномалија као и суревнивост чиновника који не уживају бесплатан стан, спрам оних који га имају, одклонила вашим горњим предлогом да се оним чиновницима, који немају бесплатан стан даје сразмерна накнада.

Оматрали смо за дужност да на горе наведено обратимо пажњу како оних, који ће о овим питањима решавати, тако п самих железничких чиновника, те да се при регулисању положаја железничких чиновника не би истима укратило оно, што готово чиновници евију осталих европских железница уживају, Наше пак железничко особље држимо да је то већ дасадањим својим радом заслужило и да ће се потрудити да се углед наше железнице још и више подигне ако му се његове праведне жеље задовоље.

В.Б.

АПЛИКАДИЈА ХИДРОМЕХАНИКЕ КОД МОСТОВА

| ЗРНА

Успор усљед подизања моста на каквој реци, Речни стубови моста, сводови зиданих мостова, делови оплате мостова по т. д. у ствари се могу сматрати као парцијелне бране, Усљед постојања њиховог, првобитно речно корито сужава се; отвор за отицање воде постаје дакле мањи, :

Квадратура овога отвора мења се, али количина воде, коју он мора да пропусти, остаје непромепљива, Да сужени отвор реке може кроз мост пропустити исту онолику количину воде, колико је река пре подизања моста спроводила, очевидно може бити само тако, ако смањени попречни профил реке буде комнензиран увећавањем брзине воде.

Нема сумње, да ово увећавање брзине пропзлази једино усљед пада плин успора реке, Успор овај бива у толико већи у колико речни стубови моста заузимају већи део првобитног речног корита. Цељ је наша да одредимо висину овог услора, Пре но што пређемо расправи о висини успора, да видимо:

52.

Зашто треба да знамо висину успора. — Као што напред поменусмо, усљед подизања постаје у реци одма испред стубова успор; услед овог успора, брзина воде испод самог моста бива много већа, но што је била пре подизања истога. Ова увећана брзина напада речно дно корита са много већом снагом но што је то првобитни ток реке или потока вршио, Да нам ново-подигнути мост може са сигурношћу постојати, треба да знамо величину овога напада, другим речима да знамо брзину воде испод моста те да видимо, да ли је речно корито таког ризичког састава да овој ново-рођеној брзини може довољно отпора дати и да ли је фундација речних и обалних стубова тако пројектована, да је сигурна е је брвина воде не подлока. Уверимо ли се рачуном, да је брзина воде услед подизања моста испод истога већа, но што физички састав речног корита може отпора да да онда ћемо знати какве нам мере треба предузети, те да и то корито и Фундацију стубова од подлокавања или пзривања осигурамо,

12%

а