Srpski tehnički list

БРОЈ 8.

спољна ивица кеа тако положена, да и најнижа талпа лежи изнад коте 68,00 та: тако да се исте могу у суво наместити, Оплата је од подлокавања осигурана трпан. дем, осем тога су тога ради пза оплате намештене 3 тонеће Фашпне, којима је задатак да чувају насип пза оплате од испирања (подривања) и тада, ако би трпанац био случајно сасвим подлокан.

Утврђење ленгерима исто је онако као и при оплати за механичко претоваривање, само се од истога у томе разликује, што је овде сваки трећи шип утврђен ленгером, Код мостова за пристајање предвиђено је осем тога, и утврђење са горњим ленгерима, који се са истим задњим шиповима везују.

Четири дирека у ступцу овога моста натакнута су

на доње шипове реченог ступпа, који су од подлокавања |

обезбеђени 5,00 та широким трпанцем. Овај трпанац доприноси, уједно и сталпос:и ступца.

Џланум како између колосека, тако и у самим колосецима калдрмисан је са 15 ст јаким ломљеним каменом. Поменути пристанишни мост може се место на стубове наслонити на какав сталан брод пли шлеп (У ћећзећ ) и тада отпада оно механично дизање и спуштање моста према водостању, јер тај посао врши аутоматично вам мост.

Веза између слагалишта и станице (Лист ХУШ).

Иста почиње од садањег постојећег мртвог колосека на јужно западном крају станице београдске и продужују се у кривини од 225 1 полупречника, на коју се наставља права, од које се један колосек помоћу скретнице одваја. Иза жабице (срца) те скретнице пос-

СНИМАЊЕ ТЕРЕНА СА ОБИЧНИМ ИНСТРУМЕНТИМА И ОСА ТАХЕОМЕТРОМ

СТРАНА 181,

тигнута је веза са колосецима слагалтииним помоћу лука од 180 та полупречника и то како испред, тако и иза слатадишта.

Пошто планум, односно торња ивица прагова слаг галишне станице има коту 79,30 ш, а горња ивица пра= гова београдске станице коту 74,75 т, то се мора одмах иза прелава у нивоу, који се на крају станице налази, уметнути рампа од 5" која је по теорији 290 та дугачка. Одатле лежи пруга у хоризонтали.

Постројење колосека код слагалишта.

Ова је станица тако положена, да манипулација, са возовима буде што лакша. Скретнице су постројене у размери 1: 8, да би се услед тога добила што већа дужпна корисног колосека. Ради ручне манипулације вагона, које треба истоваривати, односно утоваривати, постројене су свуда окретнице од 4,85 т пречника на којима се могу п страна кола обртати; одстојање колосека износи услед тога 5,00 ш, рачунајући од осе до осе колосека. Преко тих окретнипа могу машине (локомотиве) прелазити без пкакве сметње, Ако би доцније наступио живљи обрт, то ће се окретнице моћи заменити надземним парним премесницама, као што су многе већ у употреби; тако н. пр. у Лаубеу, где су се као веома корисне показале.

Горњи строј је по обичном систему од дрвених прагова, (лист. Х1Х); а профили приступних путова нацртани су на листу ХХ,

Профил шина је онај исти, као пи код српских државних железница.

(ПРОДУЖИЋЕ СЕ) М. Марковић,

СНИМАЊЕ ТЕРЕНА НА ОСНОВУ ТАХЕОМЕТРИЈЕ СА ОБИЧНИМ ИНСТРУМЕНТИМА И СА ТАХЕОМЕТРОМ.

Пише Е. Надлер, инспектор ЖЕЛЕЗНИЧКЕ ДИРЕКЦИЈЕ.

1 ОДЕЉАВ Опис методе.

да решавање многих техничких задатака пре свега је потребно, да се изради ситуациони план са висинским линијама или изохипсама онога земљишта, на коме ваља пројектовану грађевину извршити.

Метода, по којој се терен снима, има велику важност, пошто трошкови око тога рада и потребно време треба да стоје у правилном сравмеру ка циљу, ради којег се снимање извршује.

Од свију метода за снимање земљишта, најкорисније је тахвометрисање ; опо захтева. најмање рада у пољу и према томе најмање кошта; сем тога може се употребити без изузетка.

Тахеометрисање састоји се у томе, да се од појединих станица тригонометријски одреди известан број тачака, и то како односно њихове хоризонатне пројекције, тако и односно њиховог висинског положаја, који је за престављање земљишта потребан, без да се за тај посао употребљава мерење ланцем или летвама, Податке за тригонометријско рачунање добијамо помоћу инстру"мента, који је тако удешен, да се могу и хоризонатни и одвесни (вертикални) углови читати, и који је сем тога снабдевен и са кончаницом за мерење даљина.

Поједипе станице састављају се у полигон, којег су дужине, правци и висине такође тригонометријским начином одређене.

Нека су, Џ, Шу сл.1, (на идућој страни) станице инструмента, које су за снимање изабрате; осим тога нека су 1,2, 38, 4, 5.. оне тачке земљишта, које имамо да снимимо са станице 1. ба инструментом у тачци 1 намештеним, моћи ћемо прво одредити правце Ши, 18, ари а према не-ком одређеном правцу, Н. пр. према магнетском меридијану МУ5 или према страни подигона 1, П, т. ј. имаћемо да измеримо углове, које закључују визуре ка тачкама !,2, 9,4. · · са меридијаном или са страном полигона 1, Џ,

Осем тога могу се помоћу даљиномера дурбиновог одредити п одстојања 11, Ја, 13, - · · и напослетку добићемо помоћу вертикалног круга инструментовогт, висински угао или зенитно одстојање визираних тачака, према конструкцији инструмента.

Као што су тачке 1, 2, 3, 4. са станице 1 одређене, тако се исто одређују п са тачке П, а потоме се понавља цео поступак са станицеПитод.

По себи се разуме, да прп одређивању страна полигонских треба већу пажњу обратити, но при одређивању споредних тачака, јер се на тај полигон оснива цело снимање.

Изналажењем углова, које визуре ка појединим тачкама заклапају са изабратим правцем, и одређењем даљине појединих тачака од станице инструментове, дат је положај тачака, које се снимају; а мерењем вертикалног угла или зенитне дистанције у вези са даљином, одређена је висина тачака над станицом инструмента,

152