Srpski tehnički list

ОтрАНА 54. Тено грање испреплетено је са разваљеном конструкцијом. | Е

(Сељаци причају, да су видели, како је гвоздена консзрукција у један мах дигнута са оба тумбаса, да су подуже гледали како је ношена водом бар за трећину своје висине над истом, док се није претурила.

Носиле су је воденице и други предмети, јер се пе даје зампедити, Да је сама вода онолику масу гвожђа, однела ва ону даљину.

Да је окно — отвор — моста било много затрпано, доказује та околност, што је успор пред мостом настао у тренутку. Вода је нагло почела да прелива, преко моста и друмског теда и тако је изненадно 10-

РЕГУДИСАЊЕ ЂЕРДАПА

!

БРОЈ 4

плавила механу божурачку једва спасли. Тек после 1, часа дитнута је конструкција и вода је одмах за тим постепено опадала.

Под мостом образовао се један вир од 4,0 пл дубљине (при малој води мерено). Корито је пздубљено до дпа темеља левог тумбаса.

(во последње наводим само ради бољег об,ашњења и да се види, како се уништавају важне, скупоцене јавне грађевине, кад се триш, да више истих, у3 реку може постојати читав низ воденица, ваљавица. брана и. и т, д. све саграђене слабим материјалом без икаквог утврђења са земљом, а по оближњим брдеким потоцима леже небројене кладе, греде и т. Д.

и дућане, да су се људи

(ПРОДУЖИЋЕ СЕ)

РЕГУЛИ

Уз овај извештај комисије, приложен је, од инжењера Бодоки, израђен програм 34 пловидбу по ланцу, која би се морала увести између Голупца и Оппа. том програму се прво излаже како је, ако игди то на првом месту, на Дунаву између Голупца и (рта -по= требно завести пловидбу по ланцу, јер је, парочито пра великој води, на том делу Дунава брвина тако велика, да је пловидба, са великим тешкоћама и трошковима скопчана. Бодоки предлаже стога, да се почев од Јуда до Козле један ланац постави по њему пловидба врши, 4 преко самог Ђердапа, услед великих дубина, (80 до 40 та) на том месту п услед велике дужине између Јуца и Ђердапа, предлаже да се постави другп засебан ланал.

Узимајући да је просечна брзина при великој води 4 та, предлаже Бодоки да ширина (оцешт-а буде 5 1, док је обично 2,5 до 4,0 та. Џотребну снагу за машине израчунао је за саобраћај од 590 000 тони годишње, који треба, за 800 дана извршити дакле дневно транспортирати 1667 топи. Ако се узме да ће пролаз лађа, бити четири пута уз воду 1 4 низ воду, То ће сваки транспорт, за један пролаз, изнети до 210 тони или, за сваки случај, ако се узме двогуба сигурност, треба, да су машине тодико јаке, да могу уз воду вући до 400 тони терета,

Отпор воде, који се кретању лађе на супрот ставља израчунава по обрасцу : -

(у а ој:

20

,

пен у

где је К отпор воде; ћ сачинилац који се покушајем одређује и који је, за поменути сдучај = 02; 7 тежина, једног кубног метра воде == 1000 Ка, А највећа попопљена површина лађе; о брзина лађе ; # брзина воде; д убрзање теже = 0,80896 10. | 400 тони могу се распоредити на два шлепа, који разе 1,50 та дубоко, а широки су по 4,15; дубина ДО које фоџецт гази, обично је 0,90 ша, према томе, ако се с обвиром на облик лађе увуче у рачун један сачинилад = 0,92, биће"оквашена површина (опешса = = 09 Х 5 Х 0,90 = 4,140 , а два шлепа = ==>2д Х-'06%. % 4715 Х 1, = 12,936 паз, или, Како ће туер само имати да савдађује цео отпор, а шлепови,

· 450 тата“ тежити

„јући један овДИ по 80000 динара, 400 000. динара,

САЊЕ ЂЕРДАПА.

По штампаним актима, „Ропаџ-Уетеја-а“. бОаопштава Н. И. Стаменковић. (ба сликама, на, листу ХХИ.

(ПРОДУЖЕЊЕ)

који за њим иду, само половину тога отпора, то ће и њихова максимално оквашена површина бити == аи = = 6,118 ша“, дакле укупна површина, која је отпору изложена, биће 10,258 11.

Предпостављајући да туер прелази за сат 8,6 Кал, биће брзина 9 == 1, 4 како је (0 == Ало та то ће бити Ћ — 2615 ко, што одговара раду од 3487 = > 36 коњских снага.

Ако је ефект машине = »ј, номинадне снаге, то ће бити потребна машина од 54 коњске снаге,

Да би одредио број потребних туера, узимље да ће, на дужини од 8 000 та, преко Ђердапа, требати за А воза 6 сати, дакле довољан један туер. За део од Јуца до Козде на дужини од 41000 та, рачуна, 44. сата, иди по 11 сати дневног рада, треба с оним на Ђердапу, свега, 5.

Разлажући даље, да је практичније дек од жица него ланац, израчунава да би једек, дужине 90 000 метара, требао да буде дебео 24 тат, ИЛИ да има пресек од 450 та, Како 1 тата“ дужине од 1 та једека од жица тежи 0,004 Ко, то ће 1 та једека од 1,8 Ке.

_Ако се рачуна да ће 1 Ке, заједно са спуштањем воду коштати 70 пара, то ће 118 дужине коштати 1,26 динара, а 90 000 ла 119 400 динара,

Даље, пошто у Француској један туер од 20 коњских снага кошта 88 до 85000 динара, то ће, рачунакоштати 5 туера дакле укупан трошак 518 400 динара.

Један једек је, према, стеченом искуству, у стању да издржи 120 000 обвијања. Како се при једној вожњи једек 8 пута обвија, то ће за 4 воза дневно # 300 дана рада, годишње издржати 3600 обвијања, дакле требало би 88, године да траје једећ. При свем том Бодоки узима, да. ће једек трајати само 12 тодина.

употребити је-

Исто тако се може рачунати да ће један туер трајати 90 година.

Рачунајући емисију потребног капитала са ВЗ и интересом од беј, налази да ће годишња отплата са интересом изнети 49 298,10 динара. :