Srpski tehnički list

БРОЈ 2. МЕТАЛАНИ

8. 2. Ливено гвожђе.

Ливено гвожђе мора на прелому бити сиво-врнасто,

хомогено п без икаквих недостатака.

Отпор на потез мора износити, најмање, 1200 ки- ·

лограма на квадратни сантиметар.

Када се ивица ливена гвожђа неколико пута изудара чекићем, не сме се писта у ничему промепути.

ш. Једна полуга ливена гвожђа од 30 — јачине, када.

се подожи на два ослонца размакнута 1 метар једно

од другог и у средини се поступно оптерећава, до 450 килограма, не сме се пребити.

Промена у дебљини ливена гвожђа за извеспу сек-

цију не сме превавишћи 5 пиш код стубова од Оа0

пречника и 4 метра дужине. Код стубова од већег пречника и веће дужине, ова разлика за сваки десимеметар већег пречника и сваки метар веће дужине може се увоћати за ', топ.

У сваком случају дебљина дивеног гвожђа не сме бити мања од од 10 шп.

Стубови се морају увек у вертикалном правцу саИва И =

П. Монтирање металних делова,

8. 4. Услови ва Фабрикацију.

19. Разни метални дедови који имају да се споје било средством заковака, било средством завртања, треба да су екзактно дотерани, тако како ће се потпуна веза постићи.

до, (ве рупе за заковке и завртње морају бити буртијом проврћене. Од овога се изузимају рупе на уметдима, које могу бити п пробијене. Ободи рупа биће остругани, тако како не би било никакве неравности пре уметања заковака или завртња.

49. Рупе заковака морају имати тачан, предвиђен пречник а положај њихов треба потпуно да одговара нацрту.

5. Рупе треба да одговарају што је могуће више једна другој и дозвољена је максимална диференција, од 59, пречника. Но у оваком случају рупе треба да буду издељане и треба употребити заковке са већим пречником који одговара новом пречнику рупа.

6. Заковке треба од оксида очистити и у црвеноусијаном стању у очишћење рупе силом сатератп, после спљоштености главе и набијања, рупе треба да су потпупо испуњене.

Заковци се морају сабијати тако, да се чекићем удара у правцу осовине. Неравности по ивицама глава морају се пажљиво откдонити и на главама се не смеју никакве пукотине показивати.

мостови

СТРАНА 59

Ни један заковак не сме се косо сабити.

Пошто се заковак утврди, треба се уверити да ли испуњава све предње услове и ако који не испуњава мора се извадити и новим заменути. Не сме се заковак у ладном стању уметати. |

П1. Примање.

5. 9. Испитивање.

В) Оптерећење при проби.

Пробе се чине о трошку предузимача и врше се на следећи начин:

1. Железнички мостови.

(ваки коловов треба да буде оптерећен са, једним возом, кога тежине, колико је год више могуће, одговарају онаком возу какав је узет за основу израчунавања, Овај воз треба довести на згодно место на мосту и оставити га ту неко време да стоји, тако како ће се постићи стрела код главних носача и то мерећи раздику између ниво-а у средини моста и ниво-а на ослондима. Кад се терет са моста уклони, онда ће се измерити нова стреда и тако ће се добити еластична срела (еластично угибање).

Затим ће се пустити да тај воз пројури преко моста са највећом брзином, која је на линији дозвољена, и измериће се као и раније стрела при прелазу воза, затим еластична стрела и најзад (ако је то могуће) латералне осцилације главних носача.

Код континуалних носача, оптеретиће се мост тако, да се за сваки отпор терети тако комбинирају, како ће највеће напрезање у деловима моста изазвати.

9. Мостови за обичне путове.

а) По мосту ће се распростртн перманентан и подједнако раздељен терет, који одговара оном оптерећењу, које је при израчунавању за основу било узето; овај терет ће се распрострти како по коловозу тако и по тротоарима и ту неко време оставити да лежи.

Измериће се стреда главних носача, затим ће се терет уклонпти па измерити еластична стрела.

р) Пустиће се да преко моста пређе један ред двоколица, којих ће тежина одговарати оној тежини, која је при израчунавању узета за основу; затим ће се оставити да сва ова доколица остану непомично на мосту.

У оба ова случаја измериће се као и раније стрела и еластично угибање.

с) Пробање мостова тиме, да се пусте двоколице да у касу преко моста пређу или да то људи у маршу изврше, није забрањено, ади оваке пробе треба, чинити само у специјалним приликама.

Код континуамних мостова, оптерељиће се сваки отпор тако, да се комбинира најопасније оптерећење.

(ПРОДУЖИЋЕ СЕ)