Srpski tehnički list

БРОЈ 8. МЕТАЛНИ

6. Мостови и вијадукти. — Детаљни цртежи од свију мостова и вијадукта, уз које треба приложити сва потребна дата, те да се пзрачунавањем може верификовати јачина ових мостова и вијадукта, попречни пресецл из којих ће се увидети размак носача; ако наглавци (зешеПе) главних носача леже више од 0,76 т над шинама, онда треба поднети и цртеж слободна профила највећих кола, која на линији циркулишу (ово је дакле случај, када коловоз лежи „у средини“ носача).

17. — Код железничких мостова, ливено гвожђе сме се употребити само при сличним системама где је метал изложен дејству притиска. Па и у овом случају делови конструкције морају бити тако и под том претпоставком прорачунатп, као да сопствена тежина моста износп три пута а покретан терет шест пута ополико, колико у истини може случај да наступи.

Код мостова од ковања, гвожђа и челика, ни један Део конструкције не сме бити усљед перманентног и покретног оптерећења изложен већем напрезању од:

0,87 Кја рто квад. милим. за ковано гвожђе ПО лови | . » челик.

Инжењер, коме је поверено извршење челичне конструкције, дужан је да поднесе железничком оделењу уверење, да је употребљени челик било ливен (бзабаћ], асјег Топди), било добивен процедуром топлења, затим ваљан или искован, и да је исти врдо растегљив и витак, Дужан је исто тако, да изложи све пробе, које су са челиком у радионици извршене.

18. — Најтеже локомотиве, тендери иди покретне Дизаљке, које на одговарајућој линији циркулишу, служиће као мерило за највеће оптерећење, које се може на мосту десити. Овај пропис важи за главне носаче пи за попречне.

19. — Кад год је могуће, треба градити вијадукте скроз од цигаља или камена а не од метала; у том случају треба да пмују вијадукти са свакб стране парапете од 1,37 метри висине над ниво-ом шина и да буду најмање 0,46 метри дебели.

Ако није могуће да се вијадукти саграде од цигаља или камена, но се морају градити од метала, онда је увек боље да коловоз буде намештен између главних носача. Заузимају ли пак главни носачи нижи положај од шина, онда треба, на вијадукту да се налазе парапети од најмање 1,37 метра висине. Код ведиких вијадукта, треба поред колосека и то што је могуће ближе до шина наместити и утврдити соланде контра — шине; горњи део ових контра— шина треба да је уздигнут над ниво-ом коловоза, ади тако, да га ни један доњи део од машине не може додирнути.

При конструкцији средњих и обалних стубова од метала, бидо то код мостова или вијадукта, забрањено је за израду истих употребљавати ливене стубове са мањим размером од 0,305, 0,38, 0,46 метара пречника.

Све грађевине овога рода, морају издржавати притисак ветра од 270 килограма на квадратни метар.

20. — Сви делови од ливена гвожђа који Ће се за израду мостова или вијадукта употребити, морају

мостови СТРАНА 85

бити у сличном положају ливени, какав ће доцније и на самој грађевини стално заузети.

| 21. — Дрвени патос на мосту или вијадукту мора се од пожара обезбедити.

БЕЛГИЈА.

ИЗВОД ИЗ ТЕХНИЧКОГ ОПИСА И ГЕНЕРАЛНИХ УСЛОВА, КОЈИ СЕ односа НА КОНСТРУКЦИЈУ И ЕКСПЛОАТАЦИЈУ ЖЕЛЕЗНИЦА У БЕЛГИЈИ.

Члан 11 Материјал употребљен за грађевине ове врсте у опште, мора бити од најбоље каквоће а без икаквих недостатака, који би могди да изазову сумњу о солидности п трајашности грађевине.

Вештачке грађевине у опште ће се градити од цигље илп камена, од ваљавог или кованог гвожђа, Ливено гвожђе нити дрво не смеју се никако употребити у 06лику уздужних гредица (Сопсегоп5).

Сви делови моста, који служе непосредно за ношење коловоза (дакле уздужни и попречни носачи) морају бити од такве јачине, да у њима не наступи никада, веће напрезање од 6 килогр. на квад. милиметар.

ШВАЈЦАРСКА.

НАРЕДБА САВЕЗНОГ ОДСЕКА ЖЕЛЕЗНИЦА УПУЋЕНА УПРАВАМА ШВАЈЦАРСКИХ ЖЕЛЕЗНИЦА, УСЉЕД КАТАСТРОФЕ МЕНХЕНШТАЈНСКЕ, ПРЕМА КОЈОЈ СЕ ИМАЈУ мостови испиТАТИ ТЕО ДА ОБ СИГУРНОСТ БЕСПЛОАТАЦИЈЕ ОБЕЗБЕДИ. (ДАТИРАНА 80. ЈУНА 1891. Г.).

Господо,

Част нам је, да вам у прилогу саопштимо одлуке конференције држате 25. јуна између делегата долепотписатог одсека и представника главних железничких друштава, који су заједнички већали о мерама, које усљед велике менхенштајнске катастрофе треба предузети, те да се безбедност експлоатације на швајцарским железницама осигура (види прилог [.).

Позивамо Вас, да све прописе означене у прилогу 1., без икаква даља окдевања примениће на све ваше линије, у кодико већма то више буде могуће. Ми очекујемо у брзо, да нас известите о диспозицијама које сте у овом погледу предузели, да нам покажете што тачнији програм операција како сте поступали и да нам означите имена инжењера који су одређени да врше надзор и испитивање мостова.

Прилажемо специјалан диркулар за нивелман метадних мостова у прилогу под П.

Што се тиче прописа у придогу [1., ми држимо, да ће пре но што се исти саопшти управама железница и буду претходне мере предузете, исте похитати, да склопе и у ред доведу потребне планове а нарочито да саставе регистар мостова и да изврше поново прорачунавање металних грађевина.

Берн, 30. јуна 1891. г.

Шеч савезног одсека пошта и железница, (секција железница): Велти: 12