Srpski tehnički list

Број 8.

МЕЂУНАРОДНИ ЖЕЛЕЗНИЧКИ КОНГРЕС У ПЕГРОГРАДУ

ОТРАНА 78.

Т део порта. цемент, 2 дела креча и 7 чистог песка; | свим материјалом, скелама п радом по 48 дин. кубни

сав рад и материјал по 29 дин. куб. м. При овоме зидању ћошкова свију стубова обло-

0.380

жени су тесаним каменом и доплаћено по 24 д.

за метер. куб. Оводови су извршени од тесаног камена из М. Каменице у малтеру 1 део креча 2,5 песка и плаћено са

метар.

Услед сушне године, у реци је било веома мало воде, п скеле су имале ослонац на речно дно, а грађене су од растове грађе:

У пдућем броју довршићемо овај опис, п донећемо други, 0 грађењу потпорног зида више села Миханловца. __-173. „а

МЕВУНАРОДНИ ЖЕЛЕЗНИЧКИ КОНГРЕС У ПЕТРОГРАДУ

Конгрес се састао п већао је у Петрограду од 18 до 19 августа 1892.

И ако је министар грађевина одредио г.г. Димитрија Стојановића и Милана Милашиновића да као изасланици српске краљевине оду у Петроград, ова господа нису тамо била, дакле нису ни учествовала у питересантном раду овог конгреса, што ми дубоко сажаљевамо. На овом конгресу усвојени су неки закључци од којих ћемо да наведемо следеће:

Одржавање пруге.

1. Конгрес сматра да није неопходно нужно да се постављају нарочити стражари који би обилазили и прегледали пругу, него да се овај надзор може поверити дружинама' за одржавање.

9. Да се пруга не прегледа више од двапут на дан, а неки пут. доста је и једанпут. Прво обилажење нек се изврши изјутра, било у време кад се рад одпочиње. било, на пеким деловима пруге пре пролаза првога воза. Други преглед нек се изврши кад се дружине враћају са рада, п само, у веома ретким случајима, после прелаза последњег воза.

8. Ноћни надзор пруге да се тако рећи са свим укине.

Конгрес је констатовао да је општа тежња свих администрација да у дружинама ва одржавање пруге не буде више од 4—6 људи. Овај састав рачуна се тако да на пругу са два колосека дође по један човек на километар. Овај којеФицијент стоји у извесном односу са јачином саобраћаја п тежпном локомотпве које на прузи саобраћају и може да се смањи на 0,88 од ч0века по километру.

Број употребљених лица за одржавање мења се према околностима, а нарочито је зависан: од профила прузиног, од склопа самог колосека, од брзине вожње, тежине локомотива, каквоће застора (баласта), климен тежине доњег строја.

Конгрес је констатовао да су оба начина добра која се примењују при одржавању пруге: а) методичан преглед (ревизија) и 0.) местимична оправка.

Методична ревизија, која се тек пре неколико година рационално организовала, одомаћује се у овај мах на равним европским мрежама.

Размера између колосека и вознот материјала.

1., Велике брзине и велики осовински притисци условљавају већу стабилност код шина. Ова ће се повећали ако шина добије шпри табан.

о, У осталом препоручује се: да глава буде што шира и да је пупчаста, та горња кривина треба да је удртана са великим полупречником. Паралелне странке да се прилагоде венцима од точкова, угао да је што мањи у додиру са подвезицама, али ипак нека, је такав да се подвезице могу ваљано приљубити п стезати.

8. Висину главе, дебљину струка и ширину табана једне шине ваља тако бирати да се оне без тешкоћа и према постојећим правилима изваљати могу.

4. Са другим пшнама колосек се може знатно побољшати. Али дуге шине условљавају и већу крутост на саставцима.

5. Општа је тежња да се на дрвене прагове полажу плочице пли столичице.

6., Конгрес препоручује најживље, да се теоријски и практично пелштају напрезања, која се појављују на саставцима и да се покаже како се савлађују ова напрезања. У исто време да се настави испитивање нових система о начину, како да се привежу две суседне шине.

Колосеци за брзу вожњу.

Конгрес је назора, да је пробитачније да се на главним пругама укину оштре кривине него да се израђују правила о смањивању брзине у кривинама малог полупречника.

Гвоздени прагови.

Из поднесених података види се, да се погодном употребом гвоздених прагова могу смањити трошкови ва одржавање.

Возни материјал Пролаз кроз кривине.

У погледу возног материјала, конгрес је дошао до следећих закључака:

1, Кад се брзина сходно смањи, може се дозволити местимично, али само у ванредним приликама, да се на пругама са нормалним колосеком и ван великога саобраћаја употребе оштре кривине, које би се могде градити у крајњем случају са 150 у полупречлику а још и нешто мање, јер данашњи обичан возни материјал може да пролази са смањеном брзином у оваквим кривинама. 9, На основу учињених покушаја, отпор који се осећа у кривинама са полупречником од 200 ти у хоризонтали, износи од прилике на 4 килограма по тонн,

10