Srpski tehnički list
БРОЈ 8.
_ ширина колосека већа пали мања. Тога ради задњи точак 4 у додиру је са једном полугом К чији је други крај | у вези са вертикалном сказаљком ј која се око осе (у окреће. Горњи крај ове сказаљке креће се по скали подељеној у мплиметре, и чија лева страна показује проширење а десна сужавање колосека. А то тако и мора бити. Претпоставимо да је колосек на месту пробе шири. Точкови с п 4 услед опруге омотане око осовине потиснути приљубљују се уз шину, а точку 4 следује полуга Љ и за собом повлачи свој други крај • и ска= заљку Ј која иде у лево. Шротивно кретање настаје, ако је штрина колосека мања.
На овај начин помоћу овога апарата, лаје се врло лако констатовати ширина колосека, простим кретањем његовим по колосеку п читањем милиметара на скали У случају нормалног проширења, сказаљка | маркира о на скали.
Ради узвишења на апарату се налази висак 8, чији горњи крај снабдевен сказаљком показује на скали подељеној такође у мплиметре узвишење. Ако је то узвишење као у правим — равно о нули, т.ј. горње ивице шина на истој висини апарат маркира на скали нулу. Узвишење десне шине показује се на десној подели скале, а леве на левој страни.
Као што се види, апарат је прост, али веома корисан п лако употребљив, јер се њиме може и ниже особље — због његове простоте — врло добро и лако послужити.
Колику је пажњу Кајзер обратио при овоме апарату даће нам довољно доказа још и ово. У свима земљама и при свима железницама постоје прописане норме за дозвољено проштпрење у правим преко прописаног, као по за кривине. За тај случај дозвољеног, дакле безопасног проширења, скала је за те границе остала не покривена месингом докле је изнад те границе покривена И ово има своје добре стране. Очевидно је да се посматрач, који врши контролу при непрестаном мотрењу кретања сказаљке по скали, а при том крећући се по перавном баласту, најзад умори то му се може лако десити, да не примети баш оно недозвољено
о•—
РАД УДРУЖЕЊА СРПСКИХ ИНЖЕЊЕРА.
СТРАНА 75.
проширење односно сужавање. Да се то не би десило, апарат је снабдевен још и једним електричним сигналом. Електрична, се струја пропзводи сувим елементима, смештеним у сандучету т које је утврђено за постоље апарата. Ситнално звоно 8 монтирано је на том сандучету п покривено лимом ради обезбеђења од атмосферских непогода. На сказаљпш ј, а на горњем крају налази се малена чивија и клизи по пзолујућој плочици са металним умецима. Чим је ова чивија дошла у додир са месингом (метални уметак) на скали звоно сигнално почне звонити и опомиње посматрача да је проширење односно сужавање прешло дозвољену границу.
Нама је пало у део, да по званичној дужности извршимо преглед линије Београд—Вел. Плана, са шеом [ секције г, Омедеревцем. Овом приликом констатована је брзина рада овим апаратом п његова тачност, коју смо на разним местима верпфиковали алатима за одржавање линије: равњачом (Уавзегтадеп) ва узвишење п мерењем пантљиком за проширење.
На завршетку да напоменемо да је преглед дела линије Београд—Вел. Плана на наше задовољство дао врло добрих и повољних резултата о одржавању линије, поред свега што по позиву ни један од прва три поменута услова није испуњен. Први се услов до душе но може без великих новчаних трошкова лако исправити, али је друга два лако испунити.
Па баш пз тих разлога што линија — бар на делу [ секције — није као што треба положена; што је један њен део застрт туцаним а други речним шљунком и што су алати за одржавање до сада још у примитивном стању, потреба је за што чешћи преглед линије у толико већа, у колико је брзина воза већа и већи саобраћај Само тим начином линија ће се моћи одржавати у добром стању, ако се њене мане брво констатују и одмах исправе. — што једино могуће оваким апаратом.
Ми смо констатовали приликом прегледа нашег дела линије, да је Кајзеров апарат одговорио потпуно пшљу коме је намењен. Мило би нам било кад би се овим апаратом бар 3—4 пута годишње чинио преглед целе линије, п када би свака секција наше железнице имала по један овакав апарат.
РАД УДРУЖЕЊА СРПСКИМ МЕЖЕЊЕРА
ЗАПЕСНИК РЕДОВНОГ САСТАНКА ДРЖАНОГ 24 АПРИЛА 1998 Г. 7 БЕОГРАДУ
Председавао :И. Марковић,
Бележпо: 7. Ковачевић.
Дневни ред:
1) Саопштења од страпе председништва;
2) Одређивање дана за држање главног скупа;
8) Дискусија о љубичевском мосту;
'4) Претрес пројекта грађевинског закона;
5) Разни предлози чланова.
Председник М. Марковић отвара скуп пошто је на окупу довољан број чланова. Саонштава да је депутација, коју је удружење пзаслало да поздрави Њ. В. Краља приликом узимања краљевске власти у своје руке, примљена била 200. мес., и да је Њ. В. Краљ
почаствовао више чланова својим говором, распитујући
о стању пнжењерског удружења, Мисли, да скуп треба и овом приликом да ода своју пошту Њ. Вел. Краљу устајањем и узвиком да живи Краљ!
Скуп одушевљено поздрави саопштење председниково са узвиком живио Краљ!
Председник саопштава да је т. министар грађевина, на молбу управног одбора, одобрио члановима пи, удружења подвоз железницом у пола цене, онда кад долазе на скупове. Саопштава даље, да железничка, дирекција није могла уступити удружењу на прочитање своје стручне листове, пошто библиотека дирекције није још уређена, но да ће доцније то радо учинити кад библиотека буде доведена у ред. На послетку саопштава изјаву члана удружења г. Марка Ђурковића, да иступа пз пнжењерског удружења, услед предавања г. Косте Живковића о љубичевском мосту, које по њетовом мишљењу против њега управљено, а одржато је под окриљем удружења српских инжењера. Саопштава-
10»