Srpski tehnički list

ОТРАНА 26

НОРМАЛНИ УСЛОВИ ЗА НАБАВКУ ГВОЗДЕНИХ КОНСТРУКЦИЈА БРОЈ 2

расписивању лицитације нису утврђени нарочити прописи о томе; но предузимач је обавезан, да своје намере у овом погледу поручиоцу благовремено саопшти, да му уједно нужне цртеже поднесе и да примедбе џоручиочеве у обзир узме.

Одобравајући предлоге и намере предузимачеве у овом погледу поручиоц не прима на се никакву одговорност за сталност и издржљивост скела, већ је једино предузимач одговоран за све удесе и њихове посљедице, које се при намештању догоде.

Дизалице и остале справе потребне за, намештање гвоздене конструкције набавља и одржава предузимач о своме трошку.

Потпорне скеле могу сузити само у толико саобраћајне путове, реке и т. д. у колико то надлежна власт дозволила буде. Усљед тога конструкција потпорних скела подлежи одобрењу надлежне власти, за које ће се поручиоц постарати. Поручиоц треба већ у самом распису лицитације да обрати пажњу предузимачима на нарочите околности у овом погледу и да осталим подацима за лицитацију приложи и податке о прилавним путовима ка, грађевинском месту и њиховим везама с најближом жељезничком станицом, о склопу земљишта (с обзиром на побијање шипова) о стању воде (велика и мала вода! и о кретању леда. Но за податке наведене у овоме ставу не узима поручиоц никакву одговорност. Предузимач се мора повиновати свима наредбама и захтевима надзорних органа и дужан је исте да изврши у остављеном му року, у противном случају поручиоц има право, да изврши на рачун предузимача све што за нужно нађе. Предузимач је обавезан да поручиоца благовремено извести, кад намерава почети грађење потпорних скела.

Удаљење скела и уклањање свих промена и оштета, које су проузроковане монтирањем конструкције, па биле оне на самој грађевини или суседним парцелама, дужан је прадузимач да изврши што пре и то о своме трошку.

'У. Примање (колаудирање).

5 11. Испитивање по довршеној монтажи,

ћ. Општи преглед.

Кад се монтирање доврши, онда ће се гвовдена конструкција подврћи тачном прегледу свију делова у погледу условљеног извршења. На основу овог прегледа издаће се предузимачу писмено уверење о нађеном стању или ће се на захтев једне уговорене стране саставити про-

токол о резултату испитивања, на који ће се обе стране потписати.

Нађене мане и недостатке дужан је предузимач да одма уклони.

На захтев предузимача извршиће се ово опште испитивање одмах по довршењу монтаже.

О дању довршења радова треба поручиоца или његовог заступника унапред известити.

В. Испитивања оптерећивањем.

Конструкције могу се на трошак поручиоца испитивати и оптерећивањем на овај начин:

1. Код жељезничких мостова,

Сваки колосек моста оптеретиће се са по једним возом, који што је могуће више одговара претпоставкама учињеним при прорачунавању.

Овај воз поставиће се на мост у потребном положају и оставићо се неко време да стоји; повијање главних носача при томе добија се из разлике између спуштања (олегања) средине носача и ослонаца њихових. После олакшања моста, треба одредити стално слегање |повијање) конструкције и израчунати стварно еластичко повијање. Осим тога треба, истим возом а са највећом брзином, дозвољеном за ту пругу, прећи преко моста и при томе одредити еластичко и перманентно повијање конструкције као и пре а вем тога и побочна трепарења главних носача |у колико је то могућеј.

При једноставним носачима на више подупирача треба узети у обзир најнеповољније случаје оптерећења за поједине отворе.

2. Ког градских и друмских мостова.

ај Мирно и једнако подељено оптерећење, које одговара статичком прорачунавању, треба почев с једног краја моста постепено нанети на, колозов и пешачке стазе и оставити на мосту неко време.

Повијање главних носача треба измерити, за тим оптерећење с моста уклонити и по томе перманентно деформисање конструкције одредити.

ђ) Воз покретних кола, који одговара претпоставкама учињеним при пројектовању конструкције, треба најпре да пређе у хорану (лагано) преко моста, а за тим да се остави на мосту неко време.

У оба случаја треба одредити еластичном перманентно повијање.

с) При испитивању гвоздених мостова није искључено да се оптерећивања врше произвољно брзим вожњама кола и марширањем људи у „кораку“, но ако се овака оптерећивања наме-