Srpski tehnički list

БРОЈ 8 И 4.

вероватно било, да ће још ускоро с пролећа бити велике воде, која би кроз већ пробивени инундациони насип на обали Мораве, сада још лакше могла нову катастрофу произвести. С тога, је још у почетку свију радова за оправку однетога насипа, састављен овај програм: да се над однетим делом железничког насипа на ћт 36300 сагради провизоран прелаз, да се колосек за прелаз возова привремено подупре, и тек пошто се то изврши, да се нанесе потребан материјал, за однети инундациони насип, да се исти дефинитивно отправи и по извршеној оправци, истога, да се приступи уклањању провизоријума, ц предузме дефинитивна оправка однетога дела ожелезничког насипа.

Према том програму, који је и изасланик Дирекције одобрио, поступљено је, и кад је у јаругу испод однетог железничког насипа набацано камена више тадањег стања воде за 10 ста, онда је по приложеној окици саграђен провизоран прелаз на овај начин:

Наслагана су четири витла (фигуре) прагова, према могућем распореду до потребне висине, за овим је колосек дизат двема дизалицама јер је колосек лебдећи у ваздуху на 30 т. дужине својом сопственом тежином као и прелазом путника узео положај ланчане линије, чије је угнуће у средини износило скоро један метар. Колосек је постепено дизат и витлови прагова, који су одређени да служе као стубови подупирачи, расли су до потребне висине. На ове витлове од прагова, постављени су носачи од по пет комада шина у међусобном одстојању од !ол, као што се то из скице види. Ови носачи утврђени ву у својим лежиштима тиме, што су ножице спољњих шина носача, утврђене са обеју страна јексерима за поједине прагове на витловима. На ове носаче од шина пуштен је колосек са праговима да слободно лежи.

Да се провизоријум овако конструише, руководила је потписатога та околност, што се другаче апсолутно никако није могло учинити, пошто би за сваку другу конструкцију провизоријума, потребовао и многостручнији материјал, којим секција није располагала, нити би се исти могао на брзу руку набавити. Да се пак носачима на овај начин конструисаним, (од по 5 комада шина) може поверити распон од 831, као што се из скице види, потписати је имао уверења, пошто је на прузи Скопље-Солун видио, да има овако конструисаних носача мостова од по три комада шина, чиј је распон износио до % 1, те је са погледом на јачу моћ ношења шина СОДЖ и на повећани број истих у носачима, са сигурношћу поверио овакав распон истима.

из НАУКЕ И ПРАКСЕ — ПРОВАЛА ЖЕЛЕЗН. НАСИПА НА ПРУЗИ НИШ-РИСТОВАЦ

СТРАНА 58.

Да је се пак хтело, да се овај распон од 3 та, смањи, тада би се морао још један пар носача у конструкцију провизоријума унети, јер се никако не би смела смањивати дужина лежишта носача на витловима прагова, коју је потписати у интересу сигурности у овом случају максималну узео, дакле увек половину јачине стубова (витлова) 1,20 тп, као што се из скице види, — и тада би посао, како при грађењу провизоријума, тако исто и при његовом демолирању ради дефинитивне оправке насипа, био много заметнији.

Према напредовању радова на конструкцији провизоријума, могло се очекивати да ће исти моћи бити готов те да воз од 16. јануара први пређе. Но благодарећи доста топлом и у оно доба године заиста лепом времену, а такође способности и доброј вољи свију железничких службеника, који су на овоме послу имали удела, провизоран прелаз, пошто су прагови у витловима још утврђени кланфама и дрвеним клиновима а то с тога, што прагови овде-онде не лежаху добро један на другом, био је потпуно готов 14. јануара до 3 часа по подне, у које се доба и воз натоварен шљунком, очекивао.

Тај је воз приспео у 3 часа и 20 минута и пуштен је да први преко провизоријума пређе и истовари шљунак одмах са леве стране дуж поплављеног и однетог насипа, који је део насипа дотле већ толико поправљен био, да је био сигуран за пролаз возова.

На возу је било само возно и машинско особље, а машина је потискивала воз.

За време прелаза воза на коме је и потписати био, па све док и машина није прешла, владала је и на возу и у околини мртва тишина, при свем том што је било преко 120 гледалаца, (радника), све је то са неким страхом и укоченим погледима посматрало прелаз воза, и тек кад је и машина прешла, и стала на сигуран део колосека, могло се опазити, задовољство код свију, пропраћено веселим жагором.

Воз је истоварен скоро у пола краћем времену но обично, јер су радници, задовољни успехом свога тешкога и мучнога рада, били необично вредни.

Чим је шљунак истоварен, воз је продужио пут за Ристовац одакле је извештена, Дирекција, да се саобраћај може отворити.

Прекид је дакле трајао од 8. јануара изјутра до 14. у вече кад је отпочео редован саобраћај свију возова.

Сваки воз при прелазу преко провизоријума пратио је надзорник пруге и издата је' наредба, за лагану вожњу.