Srpski tehnički list

ЕЦ

с онолико топлине, како то заслужује сама ствар и они национални задаци, који нас и нашу омладину очекују и којима смо дужни сви с преданошћу служити.“

СО друге стране, од колуке је важности по уређење и улепшање једне вароши а спвцијално наше престонице, у којој с тог гледишта до сада нису цветале руже, и са естетичког и са игијенског гледишта, извођење и предавање јавној употреби оваких баштенских постројења — познато је.

" Па ипак, извођење ових постројења не изазва никаквог интересовања код грађана ове вароши; не нађе се нико ни да похвали ни да покуди овај рад.

Једино су се могли чути кроз некоје овдашње политичке листове неколико протести сопственика домова из оближње улице Малог Калимегдана“, кад је се овај павршивао, због затварања изгледа њихових зграда.

" Може се рећи, да је од ових баштен. постројења, п поред непотпуног уређења, био прошлога лета најпосећенијт од публике парк код „Старог Споменика“, што се не може рећи и за парк (игралиште) на Тркалишту.

Изгледа да је томе узрок недовршење започетих радова па њему.

Велико пгрилиште Малог Калимегдана са површином од 4500, та употребљиво је, али се није употребљавало,

За слу ај да и по коначном уређењу ових постројења не буде довољног пнтересовања публике, главни циљ неће бити промашен. А ако наступи баш тај случај, ићи ђе у прилог фФакта, да у извесним крајевима

наше вароши још има довољно празних несазиданих просторија, знатних дворишта, или башта, уз приватне домове; или ће потврдити Факат, да ми у нашем животу напуштамо патријархални (живот) и идемо у сусрет новој култури

Тамо где се по стазама »Великог Калимегдана« тиска и гура од тескобе, где се са оне скоро разглављене трибине извијају звуци мелодија из опера: Лутака, Маскота, Птичара и њима подобних и где се у кругу ређа једно до другога тамо је наш јевни живот, једним делом, пренесен.

За то велим: ако се не обрати пажња —- на коначно уређење ових постројења у духу времена у коме живимо и према садањим захтевима и потребама за публику, време и људи, мало по мало, утрће им траг, јер је и онако одзвонило примени старих стоја, агора и форума при извршењу градских регулација. Што је однела прошлост, више се не појављује; историја се не понавља. Имају свога значаја, у колико о уметности свде може бити говора, речи онога књижевника : уда ] · стара уметност оличавала оно што је душевно, а нова, да оличава оно што је телесно.“

29. Јануара 1907. т; у Београду. Архитекта, Весел. Трипковић

# Немајући при руци потребних ни еређених података о раду на уређењу овога парка, жалим што не могу рећи о томе коју реч. У осталом, „план за уређење овога парка добивен је конкурсом у своје време, за који су наши старији, признати, стручњаци дали своје мишљење.

О стабилности возова на железничким пругама нолосена 0.60 т. ширине.

Француски артиљеријски луковник Пешо (Рбећоб) држао је значајна предавања о стабилности возова на железничким пругама колосека 0,60 тл. ширине, која су публикована у Аппајез Чез Ропћ5 ећ Сћацезвез — 1905 — 2-е #тшпезјте, с погледом нарочито на војне потребе, које у ратно доба могу наступити.

Обим нашега листа није такав да би це-у сту-

дију францусксга стручњака могли у њега пренети,

али свакако неће бити на одмет, да нашим читаоцима прикажемо резултате до којих је он доспео после свестраног и многогодишњег искуства.

Из разних ратова стечено је искуство, да је опсадна артиљерија вазда доцне стизала на бојишта, је-

дино стога, што пућови нису у стању да издрже саобраћај тако тешких терета и што других подвозних срестава “није било на расположењу у довољној мери. То је повод да се тражи и нађе нов начин подвозних срестава за нападање утврђених положаја.

Ново подвозно срество треба га буде у стању;

да одвезе при сваком времену, и на сваку тачку која је подесна за артиљеријску ватру, најтеже топове

да се њиме избегне претоваривање у области коју захвата непријатељска ватра;

да се може вршити товарење и истовгривање војног прибора ма које врсте без рампе или нарозитих справа за претоваривање;