Srpski tehnički list

пате“ --

рак БЕЛЕШКЕ

Трамвај између СТеплопе — Кеттапа и Риу де Рбтв. У близини вароши СЈеттоп| Кегтапа налази се, у размаку од 14.985 метара вис. Рцу (е Обе, који лежи

та коти 1465 метара над морем. Тај вис везан је с

градом помоћу трамваја с парном вучом.

При извршењу задавала је повећу тешкоћу та околност, што је требало на релативно малом одстојању савладати висинску разлику од 1000 метара, на земљишту, које по својој природи, захтева велике материјалне жртвг за грађење и одржавање.

Терен сачињава нека врста земљиног трахита, који се тешко држи у насипима и изнад високих усека, нарочито при бујним кишама и при отапању снега.

Сем тога владају на вису јаки ветрови, који 'до> «стижу често 30 до 40 метара у секунди, а једном, 9'ог децембра 1901 године, забележена је чак и брзина од "70 метара. Е

Дакле не само да ове велике брзине ветра зажте-

вају нарочите мере за предохрану. да се возни материјал не обара, него и због земљаног па чак и петелу сличног терена, трошкови експлоатације могу се повећати у огромним размерама.

То су разлози због којих су напуштени пројекти при којима би се примењивала зубчаста железница или са челичним ужетом па и пројекти с електричном вучом и надземним спроводницима.

Концесионар г. Сјатећ, прибегао је једном нароччитом систему вуче, који се састоји у томе, што се додаје једној обичној парној локомотиви нарочити межанизам за адхезију а то су хоризонтално постављени точкови, који се ослањају на једну средњу — централну шину, те на тај начин могу да се савлађују веома велики успони.

Помоћу овог механизма, с хоризонталним точковима, не само да се могу прелазити успони од 120 милиметара и јаче, него исти спречава и исклизнуће возног материјала којем је исти придодат. Може се | употребљавати у оштрим кривинама, а употреба овакве средње шине јевтинија је него ли шина за зубчасту железницу

(8 до 10 франака у место 30 до 40 Франака).

Трасаи уздужнипрофил. Пруга полази з ОТеттоп! — Кетта па-а, са вис. од 386 мет., а положена је већим делом по путу, а само 4200 метара налази се на новом земљишту. Дужина пруге износи 14.925 ме-

тара, а висинска разлика између полазне и завршне тач е износи 1229 метара.

Нај јачи успон био је 120 милиметара а средња шина постављана је вазда на местима где је успон био раван или јачи од 60 милиметара. Такових успона било: је на целој линији на дужини од 8460 метара. Успон од 120 милиметара пак примењен је на 4200 метара. На читавој дужини има 134 кривине — најмањи полупречник износи 40 метара.

Колосек. Ширина колосека износи 1.00 метар, тежина шине 27 килограма. Колосек са средњом ““ централном · шином ни у чему се иначе не разликује од обичних колосека. сем у додатку ове треће

"шине, која је причвршћена на постољу, које је само

заврткама утврђена за прагсве. Ова шана са две главице тешка је такођер 27 килограма а њена горња површина лежи на 18 сантиметара више од шина, по којима се возни материјал креће. — На прелазима у ниво-у, на којима се врши колски и пешачки саобраћај, не полаже се Средња шина да не би сметала, што није ни од каквих штетних последица.

Возниматеријал. Овај је мзрађен од компанија Еуез — Бе, а има 4 парне локомотиве, 12 кола за путнике и 1 кола за робу.

Локомотиве. Нема битне разлике измећу ових и обичних локомотива, оне су трима спољним цилиндрима и с трима везаним осевинама. На локомотивама има по четир хоризонтална точка, који се крећу по средњој — централној шини, и врше притисак који варир« од 0 до 50 тона, према положају пруге на којој се вуча врши.

Локомотива је вазда на челу воза, али она може подједнако да се креће и с димњаком позади, тако машиновођа има вазда пругу пред собом.

Кола. Затворена и отворена кола за путнике удешена су за 40 места. Свака кола имају по један пар хоризонталних точ ова, којима је циљ, да у сва-

ком случају при пењању или при спуштању, предупређују исклизнуће. У осталом кола се крећу на три

пара точкова, од којих су два пара врло 'на бпизу да би се кола могла лако обртати и у најоштријим кривинама. Има на колима и свих других потребних диспозиција, којима се иде на то, да се безбедност путника

у тако рећи свима случајевима осигура. | Н. М.

Бе соти:

'тчте Веети. Указом од 14. марта ове год. Уважена је оставка т, Андри Ристућу машинском инжењеру друге класе

"Министарства Грађевина коју је поднео на државну службу.

Набавна машинске инсталације 3а нови угљени рудник у Равној реци. Дирекција Срп. Држав. Железница држаће на дан 18 априла о, г. оферталну лицитацију за набавку целокупне машинске инсталације, потребне за нови угљени рудник у Равној Реци.