Srpski tehnički list

ПЦ

тако да се на сваком месту може уверити 0 димензија-

ма гомиле.

Да би се могао уверити да ли је каквоћа камена по уговору, наређује, да се од места до места разастре гомила у танки слој. На тај се начин на први поглед може уверити да ли је камење добро очишћено од земље. Ако камење није чисто онда наређује да се поново решета, или ако је преостало само мало земље, може и примити гомилу али по одбитку надница за решетање. Затим "покупи најкрупније камење да га опроба на прописној гвоздевној карики. Све камење, које не може у сваком положају проћи кроз карику одвоји се и измери се запремина таквог камења и рецимо (. Затим решету на ком су окна таман колико најмање пропуш“ тено камење. Све што је ситније пропада и то се покупи и измери му се запремина [. Остатак гомиле је камен прсписне крупноће запремина му је

се прорешета. остатак разастрте гомиле на

5, Зибр ових зпремина 60 + 5) обично је већа но У колико је била гомила. Ако инжењер према услову

нађе да се гомила може примити, он је прима, али

. 5 одбија наднице за разбијање запремина 16 лотпуно

се занемарује ситнеж мањ ако се не може употребити

54 | 5 р јр у као спојна грађа и кад се плаћа и по цени погође-

ној за ту грађу., Целу набавку сводимо у размери ( 4 5) У ако је та размера мања од јединице. | Мерење се врши сандуцима без дна. Сандук се положи на равно место попуни па износи и исто опет понови. Остатак се мери тиме што се на једној страни удари 9 комада по висини у једнаким размацима и тиме подели запремина сандука у 10 једнаких спојева. Разастирање. Пошто се. инжењер уверио да је камен и пообликуи к квоћи и'мери тачно по уговору, пошто га прими с одбитком извесног процента при исплати наређује да се лопатама разастре по постељи све камење. Ово је прост посао али захтева пажње. Треба да буде разастрто све подједнако, јер ће сеиначе при

| преласку ваљака неједнако слегати.

У исти мах треба дуж друма поставити и гомилу спојне грађе у потребној количини. Нек је ш запремхне празнина по кубном метру туцаника, У нека је запремина празнина преласку ваљка. Запремина т.— Тада ћепо преласку ваљака још

камења износи 1

празнина: У —(1—т).— Овај број нам показује колико

бисмо требали да дометнемо спојне грађе. Па како је ш= 0,46 и У · 0,75 требало би нам за 100 туцаника око 21 кубни метар спојне грађе, Али је-то много. јер пре свега сам ваљак уситни нешто камења и затим није апсолутно могућно испунити све празнине.

Доста је 12—15 ше на 100 та3 и то боље 12 по 15. (Наставиће се)

БЕЛЕЗКЕ.

Нов тегетни брод на Лаби. У Рослави је израђен нов теретни брод за фирму ТЕ. Вазедоџ из Лаценбурга.

Машина на овоме броду има снагу од 1000 индицираних коња, према томе брод може да повуче терет од 90000 товара а 100 кгр. |

Брод је добио име „О ота.“ КУ А.

Издржљивост _дрвеннх водоводних цеви. Познато је, да је у Америци врло велика употреба дрвених цеви за водоводне спроводе. Тако у Репуег-ском водоводу одавна су у употреби дрвене цеви од 500 до 1200 толл. унутарњег пречника. Један спровод од 1200 пиш. пречники у употреби је, већ од 1884. године и дан дањи налази се у врло добром стању. Управа денверског водовода има око 120 Кт. положених дрвених цеви у водоводној мрежи, а у скоро ће положити још близу 30 Кт., што је доказ, да су се ове цеви у употреби врло добре показале. Трајашност ових цеви највећа је онда, водом Највећа кварења код ових цеви нађена суна преломним местима, где се вадух скупља; стога је потребно да се на таквим местима уведе добро, аутоматско одвођење ваздуха. Природно је, да на постојаност ових цеви има врло великог утицаја природа самога дрвета, и да за ове спроводе, треба узимати по могућству увек дрво збијене структуре. Да би ови строводи могли дуго трајати неопходно је потребно. да се исти добро

ако су оне стално испуњене

одржавају, а нарочито се мора пазити. да се на њих не хватају жилице од дрвећа. Опроводи, који пролазе кроз шумовите терсна никад не трају толико дуго, као они који пролазе кроз отворене пољане и улице. Већи унутарњи притисак у цевима доприноси такође, да је век њихов дужи, а то с тога, што се под воденим притиском боље одржава дрво у влажности. Д. Проширење Њујоршког водовода. У скоро ће у баба ским брдима отпочети радови на проширењу Њујоршког водовода, који ће по довршењу овог колосалног посла, бити највећи водовод на свету. Предрачунска сума за ово огромно проширење износи више од670 милиона марака. једним телим великим насипом (Пали) код Ктпозфоп-а образоваће се резервоар, из кога ће излазити аквадукт дугачак 240 Кт, аквадукт служиће у исто време као пут за аутомобиле. За потребе овог проширења откупљено је осам села са 300 становника. Овај огроман посао треба да се сврши за 8-10 година.

Д.

овај

Налдрма од ситног камења. (КЛетпразкег).

Из дана у дан расте друмски и улични саобраћај, те калдрма има да издржава све веће терете и све чешћи прелаз терета. Зато се данас тражи све боља израда горњег строја по друмовима и улицама. Нарочито аутомобили својом брзом вожњом с једне стране и својим гумом обложеним точковима с друге