Srpski tehnički list

с ара На

неискуство српских инжењера, на против, да је учи-

њено по њиховим захтевима и саветима не би се дошло ·

до овога.

К. Сазић вели, да је комисија, био, имала да цени Живковићеву и јЈирачекову трасу. И једна и друга траса су врло тешке. Живковићева траса пролази на великој дужини (7 км. кроз клизаво земљиште на коме се могу наићи велике. тешкоће, а на јирачековој траси налази се тунел (од 1600 м.) у коме се под брдом могу наићи исто такве па и веће тешкоће. Разлика је вели у томе што се на Живковићевој траси може извршити сондажа, могу се приближније одмерити тешкоће на које се при извршењу може наићи и можемо се унапред спремити да те тешкоће савладамо. На Јирачековој траси у тунелу, који је у средини око 100 м, испод врха брда, много је теже одредити и предвидети све тешкоће на које се може наићи. Поред тога Јирачекова је траса —_ она каква је тад била истакнута — по излазу из тунела долином Велике Оуваје нролази кроз клизаво земљиште на дужини од близу 3 км. Стога је комисија претпоставила Живковићеву трасу јЈирачековој, с тим: ако се трећа повољнија траса, којом се избегавају тешкоће и једне и друге чстакнуте трасе, да се на Живковићевој траси предходно изврши

у којој је и он

не би нашла

сондажа и да се — ако резултати сондаже буду повољни —- висока насипи преко дубоких долина замене вајадуктима.

Дирекција није постулила по предлогу комисије већ је тражила трећу трасу. И он као члан те комиоправдано што је дирекција

је грешка што је држана

сије мисли, да је сасвим тражила трећу трасу, али лицитација и отпочет рад на тој траси пре но што је терен сондиран, као што би била грешка да се без сондаже пошло и Живковићевом трасом. Јер, без сондаже, без довољно поцатака о природи земљишта ни највећи светски стручњаци не би могли дати одређено и тачно гледиште о каквоћи тих траса, које све пролазе кроз нестабилна и клизава_ земљишта. И због тога: због неизвршене због недовољног познавања терена у дубини, нису били предвиђени према локалним околностима прилагодни начини за осигурање земљишта, па према томе нису биле предвиђене ни цене за ту врсту радова. „ја наглашавам то, јеру томе се састоји сва фаталност Честобродичке трасе,“

За те накнадне радове још у почетку самог рада

сондаже,

| није.

Дирекција је, одредила тако баснословно велику цену, да би само ти радови око дренирања и осигурања земљишта коштали више. него и сама пруга. Али, ни за то нису криви инжењери, који су радили на тој траси. Он познаје те људе и не може ни да помисли, да су ти људи да беже од сондаже, која је требала да претходи дефинитивном утврђењу трасс — само да су они имали ' довољно времена за то.

На основу свега онога, колико је њему познато о овој траси, која се сада напушта, вољно уверен, да је отпочети рад требало напустити, јер без сондаже и других података нико унапред не може тврдити, да се на Живковићевој траси (коју је комисија предлагала) и на Јирачековој траси у тунелу неће наићи на исто тако велике тешкоће.

Ако у целом овом послу има незнања, онда може бити говора о незнању самог госп. Министра Председника, који као инжењер замера српским инжењерима, што они и без сондаже и других података нису одлучно рекли: која је траса боља. А ако је ико крив за ову недаћу у Честобродици онда је крива влада и скупштина, које су донеле железнички по коме све нове железлице од 600 и више км. треба израдити за 3 године. Услед тога рад је убрзан и то

је учинило, да је у дирекцији рађено онако како није требало. За кратко време од три године немогуће

је довољно простудирати терен за сваку трасу и од свих могућих траси одредити најподесније и нај јевтиузрок и овој и свима

толико · пусти,

он још није до-

закон

У томе треба тражити другим недаћама, — којих ће без сумње још бити на нашим новим железницама.

Влада и Народна Окупштина, место да буду куражни па да признају своју кривицу, они сву кривицу бацају на српске инжењере, који су куди камо бољи од оних које је влада са стране за врло скупе паре довела у Србију.

Ми само имамо, да жалимо г. Министра Председника, који је у својој малодушности, само да би се одбранио од прекора опозиције, бацио једну тешку оп тужбу на српске инжењере и тиме им убија добру вољу и полет у раду.

Нада се, да ће Удружење достојно одговорити Министру Председнику на неправедне увреде, а уједно заштити оне људе, који су по сили околности морали тако радити.