Srpski tehnički list

Це:

насип у нагибу 1:24, који иде око 2 м. испод и до 1 м. изнад средње воде. Ова врста обезбеења обале до сад се најбоље показала и захтева незнатне радове око одржавања.

Ш1. Канал је од свога постанка слу-

жжио и одводњавању околних имања. У том циљу често се мора водостање у каналу спуштати одводњавањем у Елбу. Одводњавање свију граничних низија удесиће се тако, да буде независно од висине огледала воде у каналу. Спуштање воденог огледала отварањем Брунсбителских шлајза код Елбе ради пољопривредних циљева неће тада бити више потребно. Садашњи уздужни пад од 1,27 м. на прузи Редсбург — 60 км. До Брунсбитела може тада отпасти; дно канала ће се дакле на целој линији између Брунсбитела и Холтенау положити хоризонтално. Готово потпуно отпадање досад потребног одводњавања и тиме изазваног јаког струјања у каналу, биће једна битна добит за сигурну вожњу лађа.

ФУ. Мимоилазнице и окретнице. При првом грађењу извршене мимоилазнице показале су се одмах по пуштању у саобраћај као врло мале; оне су у току година више или мање прошираване и подубљаване. На место досадашњих 8 мимоилазница предвиђено је 11; од ових ће 4 бити са окретницама од 300 м. пречника у дну и 340 м. у воденом огледалу. Окретнице омогућавају флоти за време вожње кроз канал у свако доба повратак ка излазној тачци, а тако исто и трговачким лађама, у случају да се вожња изненада, н.пр. тоњењем каквог брода у сред профала, спречи на дуже време.

У обичним мимоилазницама траба да износи ши= рина дна 134 м. а ширина у воденом огледалу и 190 м, Ове димензије пењу. се у окретницами на ту. 164 односно 220 м, Корисна дужина мимоилазница варира према њином значају, између 600 и 1100 м; оне су по могућству подједнако распоређене по дужини канала.

У. Нове шлајзе маће корисну дужину, мерено између капија, 330 т. чисту ширину 45 т. и дремпеле, чија горња ивица лежи 13,8 тл. испод средње воде у каналу. У Бринсбителу и Холтенау саградиће се по 2 такве шлајзе; раздвојене заједничким преградним зидом од 15 ш. ширине.

У7 Канал пресецају са високим мостовима : пруге Најминстер — Хајде код Гриненгала та “3 бути Кит == Фленсбург код Кт. 92; а са покрет ним мостовима: пруга Елмсхорн — Тондерн код Татерпфала, Кт, 5.6 и линија Најминстер — Вандруг код Рендсбурга, Кт. 62, Железнички покретни мостови пошто се железиици принзаје старије право, чине једну велику опасност за бродарски саобраћај у каналу. Велике лађе морају кроз сразмерно узан каналу да пролазе одмах, без задржавања; јер задржавање возних срестава изложених јаком утицају ветра увек је скопзано са опасношћу. Дешава се често, да лађе пред покретним железничким мостовима морају чекати по

пола сата. Задоцнење, које поједине лађе претрпе пред покретним мостом, преноси се и даље кроз цео каналпошто је максимална брзина утврђена, а њено прекорачење искључено. Ово је најосетљивија за марину, пошто задоцнење при провозу једног брода може лако да порасте и на више часова, Дакле оба саобраћајна пута, железница и канал, „морају се правити потпуно независни један од другог. За сва места укрштања треба изводити прелаз железнице помоћу високих мостова, чије доње ивице у ширини од 74 т. леже 42 пп, изнад воде. Одговараујћи овим захтевима у своје време само су железничке линије у Гриненталу и Левенсау преведене високим мостовима, Нови предвиђени профил канала од 44 м. ширине у дну и 11 т. дубине воде може се испод ова два моста извести тако, ако се на место бпагих косина канала сада 1: 1175, изврше изнад воде стрмији, а јако утврђени нагиби. Ново подизање ових мостова може се дакле избећи.

Железнички покретни мостови код Татерпфала и Рендебурга већ из техничких разлога не могу при проширењу канала остати. Мала дубина темеља код средњих стубова и недовољна дужина обргтних кракова противили би се неопходно потребном повећању пресека. О тога је и за ова железничка укрштања предвиђен прелаз изнад, а помоћу високог моста. На ове високе мостове наслањују се при ниском положају, терена и прописаном успону од 1: 150 на обе стране од моста рампе од — 6 Кт. дужине; пруге, које се наслањају на високе мостове, извршиваће се као гвоз дени виадукт, у колико би се тиме коштање смањивало. Покретни мост на друму у Рендсбургу служи и за примање мапе железнице Рендсбург — Хахенвестет. Овде је право пута старије од права канала. Високи мост овде је искњучен, јер би прављење дугачких навозних рампи наишло на тешкоће, а и саобраћај. би се услед дугачких навозних рампи јако отежао. Пошто се код постојећег покретног моста до сад нису показивале никакве тешкоће, то је и по пројекту предвиђен покретни мост. Он добија 8 распона и израдиће се надубоко фундираним средњим стубовима. и

Код Кш. 96 — Холтенауколски саобраћај на превозном_ покретном мосту често се часовима прекида услед живог саобраћаја лађа пред шлајзом, те је с тога овде неизбежна потпуна измена. Досадашња конструк ција не може се понова употребити већ и због самог проширења канала. Пошто су месне околности повољне за високи мост то је такав и предвиђен. Конструкција и димензије тако су удешени, да преко моста може прелазити електрична железница са два колосека.

Код свију превоза извршиће се према стању њених месник околности потребне оправке.

Услед проширења канала мора се избацити укупно 13 мањих шлајза — и у будућој траси са новим гра_ ћевинама заменити. Џедам места за искрцавање и утоваривање мора се избацити.

на