Srpski tehnički list
А У ај |
О реформи каше железничке шаршфе,
(Наставак)
Да се ова недоследност отклони, обично се дозвољава да се тарифа — стална цена — применити и за међу —- места, ако само то мде у корист онога, који робу даје на вожњу.
Исто тако се обично примењује повлашћена тарифа и за станице ван повлашћене, т.ј. наплаћује се . возарина као да је дошла из Плане у Београд по стал-
може повлашћена
ној цени, а за вожњу даље од Београда по обичној |
тарифи.
Тамо где су железничке мреже у правом смислу мреже, има много случајева, где се из једног места може доспети у друго једном или другом пругом. На пр. Кад бисмо поред Дунава имали пругу до Смедерева, онда би се могло доспети из лане у Београд или директном пругом или пругом Плана-СОмедерево и Смедерево-Београд.. Та два пута могу бити по дужини различна, али се може десити да се. применом неке ниже тарифе јефтиније дође до Београда преко СОмедерева но непосредно. спучајевима стоји обично публици на вољу, да пошље робу једним или другим путем. То се зове реверзија. Ова је реверзаја згодна за публику, али може бити штетна по опште интересе, јер се може једна пруга преоптеретити, а друга остати пуста, а возови и поред тога морају путовати и једним и другим путем. Но сем тога још наступају и тешкоће око примене тарифа ин експедиције“ Истина овај случај ретко може наступити кад су оба пута у једним рукама. Управа ће се потрудити, да згодним распоредом тарифа или подесном диспозицијом транспорта онемогући реверзију.
У таквим
Обртање цене подвоза.
До сад се махом свуда показало да се са смањивањем цене подвоза, – нижим тарифама, повећава количина транспорта. Јер на железницу долазе производи, који иначе са великом тарифом не могу да издрже конкуренцију на великим трговима. Па и број путника расте, ако се тарифа за путничке карте спусти. Обарање цене транспорта у првом реду доноси користи публици, Али кад се узме у обзир, да услед спуштене тарифе железница добија за исти транспорт мањи приход, онда се види да би железница са повећаним транспортом а по старој вишој цени подвоза била виша. Дакле свако спуштање подвозне цене доноси индиректно губитак у железничком приходу. МеЂутим може се десити, да се транспорт услед спуштања тарифе толико повећа, да железница и са спуштеним ценама добије фактички не само већи приход, него и већу чисту добит.
Већа чиста добит може наступити, ако се расходи
у мањој мери повећају но приходи, а ово може да на: ·
ступи у врло много случајева. На пр. може се десити да исти расходи — исти број возова и колских кило-
пате
метара савлада повећан транспорт тако, да се железнички трошкови неосетно и врло мало повећају, дочим повећан транспорт уз примену нових нижих тарифа пролзводе већи железнички приход.
Први покушаји смањивања подвозне цене чињени су и код нас, а и на страни на путничком саобраћају и то применом сталних цена. Код нас је то, на пример, случај са бањским картама; са пренумерацијом (годишњим картама). У другом свету има и нарочитих возова за шетњу са сталним ценама, а и код нас имамо сличне шетне возове од Београда до Младеновца и до Ресника; Е
Код тарифа за робу сталне цене су уведене махом зарад тога, да се транспорт упути на главне велике тргове или да се олакша увоз или извоз извесних продуката или да се придобије транзитни промет с какве упоредне стране пруге. Ми бисмо, на пример, имали да се боримо, да придобијамо Енглеску пошту која сада путује преко Италије.
(Овако обарање подвозне цене помоћу сталних или повлашћених или и изузетних цена, до скора је важило као једино срество. јер свако обарање тарифе учини читав преврат у железничком билансу, пошто обарање треба да буде знатно, ако се хоће иоле да осете плодови од њега. Али сад већ преовпађује мишљење да се обарање подвозних цена може врло згодно да постигне диференцијалном тарифом, и то или тако, да се диференцијална тарифа уводи поступно за извесне производе; или да се производи друкчије класификују, да се олакша промет између трга и непосредне околине (наши пилићарски возови) и те д. да се, дакле, обарање тарифе изврши из темеља, или поступно.
Даље, још се тарифе могу оборити на путничком саобраћају, ако се, на пример, уведу повратне карте са редукованом ценом. Ове повратне карте обично се издају на извесно време, после кога престају важити. Чак има их који мисле, да није право то време трајања ограничити.
Још се смањују тарифе неосетно и увођењем карата за кружно путовање или увођењем карата са километарским чековима, код којих цена. подвоза опада са бројем километара и т. д.
Свакојако сад се сви железничари слажу у томе, да треба тежити ка што нижим тарифама; стављајући при томе све могуће олакшице, за промет и експлоатацију; али да то снижавање подвозних цена треба тако подесити, како ће у железничком буџету ипак остати рационална равнотежа.
Под којим условима треба смањити подвозну тарифу. Има два гледишта. Једно гледиште заступаће концесиовари, који врше