Srpski tehnički list

БРОЈ 26.

У Београду недеља 28. Јуна 1909. год.

ГОД. ХХ

СРПОНИ

__ПЕХхНИЧћИЛИС(1

ОРГАН УДРУЖЕЊА СРПСКИХ ИНЖЕЊЕРА И АРХИТЕКТА

САДРЖАЈ: Грађење нове варијанте на прузи Параћин— Зајечар од Мил. В Илића стр. 209 — Инжењерска студија као припрема за вишу управу (наставак) од Ј. стр. 212 — Алуминијум као електрични спроводник од Ј. стр. 218

Грађење пруге Боденско Језеро—Тотенбург од Ј. стр. 214 — Књижевност од Ј. стр. 215 -

Белешке: Сузбијање

прашине од Ј. Осигурање од поплава среством загата долина од В. М. П. стр. 215 Електрична железница од Ђенове до Чертозе од В. М. П. стр. 216 Вести: + М. Ј. Валента. Личне Вести, Грађевинарске Вести стр. 215—

Грађење нове варијанте на прузи Параћин — Зајечар.

Доња Мутница — Св. Петка — Клачевица Обрадова столица — Велика Суваја. Протекло је прилично времена од по-

четка грађења ове нове варијанте('љ» рока) те

се може говорити у опште о напредовању радова, јер, по моме уверењу, само се натај начин може израдити нешто паметно и смишљено, ако се човек при раду управља по старој римској изреци: „радећи, треба увек гледати какав ће бити исход на крају рада.“ Као што је познато грађење варијанте уступљено је прошле године страној предузимачкој фирми која је. отпочела рад 26-ог септембра и по уговору има да доврши послвве до септембра 1910 год. Времена је дакле дато доста и пруга би требала да буде свршена о року, пошто ће на осталим деловима пруге, који су већим делом довршени, бити до тога времена и колосеци положени. Међутим, као што ће се из даљег излагања видети, ако би се извршење радова продужило на исти начин као и до сада, несумњиво је да пруга неће моћи бити довршена у остављеном року. Осам месеци рада могу да карактеришу и осталих шеснајест бар тако је увек било код нас, те се с правом још сад може зажалити што ћесе радо ви на овој прузи протегнути у бесконачност. самој варијанти писано је неколлко пута у Срп Техн. Листу, те ћемо с тога одмах прећи на само извршење. Радови на овој варијанти могу се поде-

лити у два различна дела по својој природи а и по важности. Први део рада на отвореној прузи: км. 16 — 32 и км, 34 — км, 39 и други део, тунел км. 32 — км. 34

На отвореној прузи у главиом се раде

само земљани радови — зидање је може се рећи у почетку. Шест озиданих малих пропуста (покривених и отворених) — три

четири у раду мислимо да означавају тек почетак рада, Осим тога ваља напоменути, да ови озидани пропусти леже у равници, поред друма сд Доње Мутннце до Св. Петке, и да су израђени од материјала који је оставио ранији предузимач (Шифер). док остали 0о6јекти леже далеко од друма, где је велико питање о набавци и транспорту материјала—а број се њихов не може редуцирати пошто је иначе сведен на најмању меру.

Ипак би све ово друкчије изгледало, да су бар нађени и отворени мајдани и да се остали материјал спрема! Линија обележена само почетцима усека и насипа, без свега горњег, сама по себи показује шта све треда још да се изради, а ако сехоће раду року да се сврши. Морамо овде устати противу погрешног мишљења да је она пруга тешка која је трасирана по брлима са великим објектима а лака она која је у равници. Главно је мерило материјал т.ј. има ли га, где да се набави, како и ко ће га набавити 2 Па предузимач, проста ствар! Наравно предузимач, а не маса ситних акорданата, који треба да набаве алат, да експропришу (односно купују) мајдане, да траже песак, да извлаче воду, да купују од предузимача цемент, грађу све па и раденике да набављају,