Srpski tehnički list

— 210 —

као што је овде случај. Тиче се њих много, да ли ће линија бити готова на време или не. Шта њих веже за тај посао 2 Нарочито смо нагласили „ситни“ акорданти т. ј. сиромашни, од којих је много и тражити да и раденике добављају, а камо ли тек нешто више — па чак и кауцију! Треба сад замислити да ови нађу опет своје акорданте, и ови опет своје као што овде има случајева. И на крају крајева — ништа, застој у раду, и рад онакав какав у кратко изнесмо мало час.

Систем рада у тунелу исти је, на жалост, као и на отвореној прузи. Треба замислити како то изгледа! Изнећемо важност радова у тунелу и везу између тога рада и рада на отвореној прузи с том напоменом да о зидарским радовима од тунела до В Суваје ове године не може бити говора.

Пошто је тунел главни објекат а и велики (без мало 2 км.) изгледа да је отворена пруга споредна ствар, јер кад се он сврши све је лако! Али пошто се претпоставља, да ће остали део линије Параћин— Зајечар бити много раније готов него тунел, то је онда врло важно, да отворена пруга буде готова како би се друмом преко тунела пут могао железницом продужавати — Хајд и то нек буде! Мислило се како се хоће овако излази: Тунел од близу 2 километра, на једном тако неприступном месту без сваке је сумње важна ствари судбоносна по целу линију Параћин— Зајечар. Због тога је предузимачу предвиђен рок са премијом ако га раније сврши, пошто се претпоставило да ће дотле отворена пруга бити сигурно готова. Али како се ради, као што смо изложили, сигурно је да неће бити готова ни за куд и камо дуже време, па пошто напредовање радова у тунелу досад је са свим исго као и на отвореној прузи то излази, пошто је рад на њему тежи, да он неће бити још за дуже време готов! То је и предузимач видео па је тражио продужење рока......

Поред тих веза између отворене пруге и тунела које долазе од предузимачеве стране долазе ове које су створене по самој природи посла:

Први део пруге од Св. Петке до тунела независан је од тунела али је тунел зависан од њега, јер би се, кад би ово било готово, могло макар и доцније материјал за тунел вући возовима, Овај је део могао ове године бити готов, у то се мора веровати и претпаставити кад је добра организација рада, кад се мисли на довршење тунела и има изгледа на добру премију! Други део отворене пруге од тунела до у Велику Сувају зависан

је опет од тунела, јер доста велика дужина насипа мора се саградити материјалом из тунела. Не би се смело претпоставити да се користи саграђеном пругом од Суваје до тунела ма да би се могло. Хоћемо да кажемо, предузимач није то претпоставио, јер је већ израдио привремен колосек до мајдана.

Кад се има у виду све горње, т.ј. да ове године отворена пруга неће бити готова до тунела, а до године несумњиво до пола лета то онда збиља остаје тунел објекат за себе, око чијег се извршења одвојена брига мора водити. Ова брига била би у најм њу руку да се изради добар пут (са каменом подлогом) од Св. Петке до тунела, и од Страже до тунела т.ј. за улаз и излаз тунела за превоз ако ничег другог а оно цемента. На томе се сад и ради.

Проговорићемо сад неку и од тунелу: Тунел честобродички звани „Обрадова столица“ биће један од најдужих наших тунела на новим железницена (1970 мет). И напред је поменуто да је довршење пруге ПараћинЗајечар зависно за сада једино од њега. За то је и предузимачу прописана награда за његово раније довршење као и казна за његово недовршење у уговореном року (1000 дин. дневно). Поменућемо толико, да је са Параћ. стране у Кречњаку, а са Зајечарске у црвеном пешчару са добрим изгледима на брзо напредовање — бушење. За сада је то напредовање дневио с обе стране 4.00 метра. За зидање је предвиђен ломљен камен и то за све: опорце, сводове, и подножни свод (са Зајечарске стране).

Рад на пробијању, доњем поткопу отпочет је почетком новембра 1908 и до сад је избушено свега до 400 мет. као што се види напредовање врло мало, ма да је могло бити куд и камо веће, па је јасно, да не само да неће на време бити готов, него је довршење у питању кад се зна, да материјала за зидање: камена, песка грађе, цемента није спремљено до сад готово ништа јер оно неколико десетина кубних матара камена не вреди узимати у рачун. Како би велико изненађење било да предузимач у року доврши тунел, а тек и раније па да и награду добије!

Изгледи за довршење тунела с погледом на материјал оваки' су: камена (црвеног пешшчара) може се добити у Суваји, али не на овакав начин помоћу акорданата. Може се рећи сигурно никад — кад се зна да има поред свега још доста и објеката, осигурања и да песка нема. Ако нешто има у Суваји то може послужити за неколико објеката али је за