Srpski tehnički list
— 260 —
облика 'поћ|-овог типа, (сл. 11) лако се израђује и у исти мах одговара условима а- | еродинамике.
Сл. 9 В!епој — моноплан
Још да напомено неколико речи 0 витоперу —— пропелеру и о начину његовог по-
Сл. 10. В!епог 8. маја 1910: г, у лету
кретања, За рационално функционисање летелице -—— ареоплана — боље је да буде број обрта вптопера што мањи а опет за мотор је рационалан што већи број обрта у минуту. И ако је то тако, опет су с почетка, да би била простија конструкција, везивали вретено витопера непосредно с мотором те је број обртаја био исти и код мотора и код витопера. Чак и код немачких МпоћЕ апарата не употребљује се двогубо витоперо и прено-
сни лонац, већ само једногубо с непосредном везом за мотор.
Изузетак чини Кепашћ-ов мотор (који у осталом још није конструктивно савршен)
- 1
21728
Бро У а
Сл, 11. Мпаћ-ов брплан
који се 'окреће 1800 пута у минуту а вретено витопера 900 пута. Ово се постиже преносом помоћу зупчаника а сем тога је потребан и замајац на мотору, који се иначе уштеђује сасвим или се бар може конструјисати мање тежак. Али мањи број обрта витопера не само да је бољи с економског гледишта, те дакле конпензује вишак на тежини апарата, већ је
Сл. 12. Неппој — моноплан.
при истоветној обичној брзини при мањем броју обрта много већа сигурност противу откидања витопера, који је тако опасно. Према свему томе за витоперо може се примити пренос помоћу коничних зупчаника. Зупчасти точкови удешени за пренос помоћу
=