Srpski tehnički list

— 261 —

ланаца су ван употребе, и ако има конструктивних добрих страна, јер би се витоперо могло уздићи више на летелици: што је корисније. Уопште узев напретци су врло велики. Напредовање је било поступно али брзо и при том непрестано је било управљено ка све простијим и простијим коиструкцијама. Још се није имало времена, да се опроба општи аутоматсхи регулатор за стабилност; и то сасвим оправдано. Јер, да би ови аутомати, који ће сигурно некад доћи у примену, дејствовали добро, морају машине бити већ саме

по себи стабилне.

Сл. 12 преставља моноплан Неппоћ а сл. 18 моноплан ТеШег. Оба су участвовала на париској утакмици 1910. године.

910.

Слл13. Моноплан ТеШег јуна

На зевршетку још неколико речи о корисном товару код ареоплана.

Апарати Вгесцећ и Зотштег могу да носе терет од 7 до 8 одраслих људи. Засад је готово споредно, хоће ли се аероплан моћи употребити као омнибус. Али је довољно да успех Вгеспе-овог апарата показује, колико жива фантазија конструктера дела иу том погледу.

Аероплан је ве; на данашњем ступњу развитка употребљив апарат за војску; он је једна ратна справа. А вероватно није далеко време када ће се моћи употребити и као поуздано срество и за брз и далек саобраћај.

Тесћтзеће Кипдазсћац бр. 27. 191). год.

Саопштио Ј. ПРОЈЕКАТ ЗАКОНА о уређењу Министарства Грађевина и Саобраћаја.

Чао И

Министарство Грађевина и Саобраћаја састав-

ни је део Централне Државне Управе, и по томе је највиша управна и надзорна власт у Краљевини

Србији за подизање и одржавање свих грађевина јавној употреби намењених, грађење, одржавање и експлоатацију свих врста путова и за поштански, телеграфски и телефонски саобраћај.

Чл. 2.

Министарство Грађевина и Саобраћаја по своме позиву и задатку дели се натри главне Управе, и то:

1) Грађевинску Управу.

2) Дирекцију Срп. Држ. Железница, и

3) Дирекцију пошта, телеграфа и телефона.

За Грађевинску Управу важи овај закон, а Дирекција Српских Државних Железница и Пошта Телеграфа и Телефона имају засебне законе по којима се управљају и раде.

За заједничке послове све три Управе, жалбе упућене непосрелно Министру, журне наредбе које потичу иницијативом и од самога Министра, постоји у Министарству Грађевина и Саобраћаја Министрова канцеларија.

|. Дужности, права и састав Грађевинске Управе. Мо

У круг рада, права и дужности Грађевинске Управе долази:

1). Пројектовање, израда и одржавање свих јавних грађевина и свих осталих техничких построгења, државних, епархијских, школских, окружних и среских. Од овога се изузимају војне грађевине намењене народној одбрани.

2) Вођење надзора над пројектовачјем, грађењем и одржавањем свих општинских грађевина и путова. 3). Вођење надзора над пројектовањем, грађењем и одржавањем свију грађевинских прелузећа у земљи, која су намењена јавној употреби, као што су: позоришче и концертне зграде, све зграде по бањама и лечилишгима, рулницима и индустријским етаблисманима и т. д. зашта ће се прописати Краљевом уредбом правилник.

4) Вођење надзора над пројектовањем, грађењем и експлоатацијом свих предузећа са машинским и електричним постројењима, у смислу чл. 29 и 45 закона о радњама, зашта ће се у споразуму са Министром Народне Привреде Краљевом уредбом прописати нарочити правилници, у којима ће се обратити нарочита пажња на безбедност раденика.

5.) Вођење надзора над пројектовањем, одобравање и контролисање извршења регулација вароши, варошица и бања, подизањем приватних зграда у њима према нарочитим законима о томе.

6) Вођење надзора над јавним радом самоуправних, окружних, среских и општинских и приватних инжењера и архитекта.

7) Вођење надзора над јавним радом грађе-