Student

Наши професори о прузи

Омладинска Пруга /е велико де.чо славне Титове омладине напојене племенитом љубављу према ствапаламком раду, прожете дубоким и истинским осећањем патриотидма надахнуте великим и смелим духом партизана рекао је декан Философског факултета г. проф. Љубиша Глишић Успешно завршеном градњом Омладинске пруге Брчко —Бановићи још једном је оправдано огромно поверење које наши народи имају у омладини, као нов, већи и озбиљнији задатак у овој години, пред њу је постављена изградња нове Омладинска пруге Шамац —Сарајево* Народна студентска омладина, сеојим масовним учешћем на њеној изградњи даће свој удео у стварању овог новог, великог дела народне омладине Југославије. Великим интересовањем за Пругу, које влада међу студентском омладином, захваћени су и наши професори и асистенти који ће у овој години са својим студентима поћи на Пругу у много већем броју. Многи од њих учествовали су и на градњи прошлогодишње Омладинске пруге Брчко —Бановићи радећи заједно са студентима групе физичке послове и помажући им у слободним часовима у учењу н спремању испита. Један од њих, проф. математике пољ-шум* факултета г. Ђорће Карапанџић, за свсје велико залагање на раду био је похваљен од Штаба омладинских радних јединицз. Сећајући се месец дана проведених на Прузи у XIV београдској бригади „Соња Маринковић" проф. Караганџић каже: »У више махова истицана је и код нас и у иностранству, грандиозност лодухвата као што 1е то градња 0младинске пруго Шамац—Сарајево* Но, онај који је тамо провео макар м краће време могао је то у пуној мери да осети. Кад смо једног дана остављали насип висок педаљ од земље бивали смо сутра-дан изненаћени видећи га двоструко већим да бисмо га ми тог истог дана учинили још толиким. Та проста чињеница убедљивиЈе него ишта. говорила је свакоме о непобитној вредности колективног рада. У погледу сарадње измећУ професора и студената. значај Пруге је био двострук. Најпре, присуство наставника на прузи омогућило је стуг дентима лакше учење по!единих предмета а затим, напори НСО-а да се измећу професора и студеиата оствари најпунија сарадња, добио је овом приликом још једну подршку. У сваком раду користимо претходна искуства, па ћемо тако учинити и при нашем граћењу нове пругв« Наиме, потребно је одмах интензивно прићи учењу и положити већи боој нспита пре поласка чиме ће ое створити могућност да се неки од предмета на Прузи уче скоро неосетноРазуме се да ће под тим околностима бити много ефикаснија помоћ настаеника ко|и ће израдити погодне пганове у којима ће материјал бити ловезан на најпосреднији начин и тиие омогућити систематско упућивање у материју.

Омладинска пруга је широко поље рада за васпитаче омладине- Нажалост таквих учесника било је мапо у прошлој години. Научено искуством, руководство Омладинске пругз се постарзло за масовно учешће просветних и културних радника у овој години. Лични утицај културнопросветних радника и васпитача од великог је значаја и оставља дубоке бразде у процесу формирања лика новог човека. Омладинска пруга је место где се душе васпитача и омладине могу наћи мепосредно у пуној интимности и вредности. Васпитачима се гу даје прилика, више него игде. да у омладини развијзју њене позитивне, стсаралачке, умне и мсралне снаге. да је васпитавају у духу љубави према човеку, народу и

отаџбини, да је подржавају у мржњи према непријатељима прогреса и неустрашивости у борби са њима, дз је упућују у смислу другарске солидарности и непоштедне борбе против вгоизма и претпостављања личног друштвеном. да у омладини развијају високу идејност и принципојелност, дух критике и саиокритике То би био велики пролитичкоморални програм културно-просветних радника и васпитача на Омладинској прузи. Други, исто тако важан задатак васпитача био би да помогну омладини у њеном стручном уздизању јер је наука најважнији фактор у взспитању свесних градитеља и бранилаца новог, напредног друштва.*"

ОМЛАДИНСКА ПРУГА ЈЕ ШИРОКО ПОЉЕ РАЛА ЗА ВАСПИТАЧЕ ОМЛАДИНЕ

Са XIV београдском бригадом „Сон>а Маринковић и на градњи Омладинске пруге Брчко —Бановићи у другој смени кроз месец и више дана, учествовао је и декан Филозофсног факултета г. проф. Љубиша Глишић* Свакога дана, радећи на насипу заједно са својим студентима-бригадирима. поред свакодневних предавања из биологије његов цневни просек износио је 80 —100 колица земље. А предавања из биологије, одржавана за ово исте студенте са којима је пуних шест сати заједно копао и превозио препуна колица тешке земље постала су све приснија и слушана са више пажње. Данас г. Глишић говори о Прузи са пуно одушевљења; ..Омладинска пруга је висока школа за формирање новог човока који све своје снаге управља великој борби з* слободу, напредан и срећну будупност народа и отаџбине, великој борби за моралну чистоту, камену чвдстину карактера и принципијегност убеђења и акције, великој борби за остварење опште солидарности међу људима везаним заједничким интересима, заједничким тежњама и циљевима. Омладинска пруга је ковачница братства и јединства међу народимз шире људске заједнице.

ИЗГРАДЊОМ ПРУГЕ ИЗГРАЂУЈЕ СЕ НАША ОМЛАДИНА

Износећи своје утиске са пруге Брчко —Бановићи и говорећи о ново! Омладинској прузи Шамац —Сарајево, продекан Техничког факултета г. професор Бошковић каже: „Један од најконкретнијих задагака који је. у вези са радом на обнови и изградњи наше земље, стављен пред нашу народну омладину био јз свакако изградња пруге Брчко Бановићи. Народна студентска омладина, која је и сама у огромном броју учествовала у овом замашном подухвату показала је елан какав може показати само омладина свесна задатака који су јој стављени у део, омладина која с поносом на радном пољу наставља борбу иоју су претходне генерације почеле и завршиле на бојном пољу. Нови задатак који се ставља пред нашу народну омладину још је већи, шири и знатнији али нв и тежи јер наша наоодна омладина је научипа да се бори са тешкоћама. Зато ће она и овога пута све тешкоће којс пред њом стоје савладати са еланом.

сигурношћу и оптимизмом својственим иародној, напредној омладини* Огромна је добит коју народна омладина може да очекује својим массвним учешћем на изградњи нове пруге. На тај начин једновремено се могу повезати три главна задатка ксја су стављена пред омладину: учити, фискултурно се развијати и изгпађивати земљу. Учење овога пута мора да обухвати у најширим размерама повезивање теоретске наставе коју студенти добијају на факултету и праисе коју ће им на Прузи пружити сам начин живота. Угпвх у стручном раду биће овога пута много већи јер се лалеко већи број наставника и асистената при!авило не само да пооети Пругу већ да својим ћацима одржи читав низ курсева и предавањаЧеличење мишица, воље и целога организма, што се у доба школског рада може постићи кроз фискултуру овде ће доћи као резултат једчог здравог и корисног физичког напора-

ПРУГА ПРУЖА ПУНО МОГУЂНОСТИ И ПОВОЉНИХ УСЛОВА ЗА ОДВИЈАЊЕ СТРУЧНОГ РАДА НА ЊОЈ

Г. проф. Правног факултета Стојчевић, који ]е такође у другој смени учествовао на градњи пруге Брчко Бановићи, познавајући прошлогоцишње проблеме често слабог, стручног рада у студентским бригадама, износећи могућности и успове за правилно одвијање учења на Прузи, рекао је: „Спремање испита, учењ« и уопште рад на стручном уздизању студената на Омладинској прузи не само да је могућ, V то сам се уверио за време мог прошлогодишњег боравка на Прузи, већ даје и повољније услове за време лета него рад код куће или у ма ком летовалиштуЗаједнички живот у бригади у студентској средини одржава код студената радни студентски дух ствооен преко године на факултету, пружа могућности пада по кружоцима, још интензивнијег него у Београду, и могућност дискусије на широј бази свих питања која су појединцима нејасна или су у уџбенику неправилно и нејасно изнета. Присуство наставника и блиски контакт са њима омогућује да се у току учењз сваког мсментз добију стручна упутства, стручна контрола и педагошки саветПуно искоришћавање свих преимућстава којз у овом погледу даје пруга потребно је најпре да руководства бригапа не само схвате већ и стално имају пред очима потребу и значај учења и да цео живот бригаде ван рада на терену прилагоди овој потреби. Затим, потребно ]е добро организовати постављање конкретних (можда свакодневних) задатака у погледу учења и водити евиденцију њиховог извршавања. Једном речју и V погледу учења створити такмичарски дух.

стваралачки рад наЈвеЂа част за човека. Заједнична борба за остварење великог дела изградње пруге Брчно —Бановићи, повезала је омпадину свих наших република раднике, сељаке и школску омладину у монолитни блок снагом која ће савладати и много теже од Орловчка у стварању наше нове домовине. На изградњу нове омладинске пруге Шамац —Сарајево десетине хиљада прошлогодишњих бригадира понеће нове омладинске хиљаде и цок омладинске руке буду градиле нозу пругу. изградиће нова пруга нову омладину, чврсту и снажну за нове задатке-

СА НАМА ЂЕ ПОћИ И НАШИ АСИСТЕНТИ

Заједно са г. професорима. велику стручну помоћ студентским бригадама, пружили су и г. асистенти који прошле године учествовали на радовима на прузи Брчко —Банови*и. И ове године са нама на Пругу поћи ће велики број наших асистената. Асистент Филозогђског Факултита г. Иван Божић, који је прошле године провео месец дана на Прузи у XI београдској бригади „Мика Митровић каже; „Из великог дела стварања израстао је нови лик омладинца озбиљ»•ог. пожртвованог, свесног да је

ПРИПРЕМЕ СТУДЕНАТА ПОЉОПРИВРЕДНО-ШУМАРСКОГ ФАКУЛТЕТА ЗА ОДЛАЗАК НА ПРУГУ

У припремама Народне омладине Југослави.је за извршење друге ве. лике обавезе дате другу Титу изградњу нове Омладинске пруге Шамац Сарајево, видно учешће узима и Народна студентска о_ младина Пољопривредно - шумар_ ског факултета. Она се систематски и озбиљно спрема за тај одговоран посао, користећи искуство другова који су учествовали на градњи пруге Брчко Бановивићи. како би у овом раду дали што боље и што успешније резултате. По свим активима и групама одржава.ју се конференци.је, а на самом факултету је V припреми фор_ мирање одбора за организовање ра_ дних бригада. Целокупан рад овог одбора ср по плану, који ће бити детаљно разрађен до 15 марта. На конференцијама студенти дају обавезе да ће положити што ве_ ћи број испита до одласка на пру_ гу, обавезују се да ће испунити два најважнија задатка које ми данас

решавамо, а то су учење и оад на обнови и изградњи наше земље. Поред давања тих обавеза. агитује се за што бројније учешће студената на Омладинској прузи Шамац Сарајево. Прсма плану Уни • верзитетског одбора НСО.а. најкасније до 15 марта биће уписана веНина студената, формиране бригаде и спроведена потпуна организација. Приликом уписивања спрове.. шће се и такмичење, која ће група односно актив дати већи број студената радним бригадама. Један од најважнијих задатака секретаријата актива је спровоћење агитације. У плану ?е да се одржи »Недеља пруге«, ко}у припрема Универзитетски одбор НСО-а, у којо.ј ће се интензивно развити агитација за бројни|е учешће студената у радним бригадама за изгоалњу пруге

М. С. Ј.

СВИ ПРОФЕСОРИ АРХИТЕКТУРЕ ЗАГРЕБАЧКОГ СВЕУЧИЛИШТА ОДЛАЗЕ НА ОМЛАДИНСКУ ПРУГУ

Профе:ори архнтектонског отсека Техничког факултета упутили су са свог састанка, одржаног 6 о. м., следећу резолуцију активу НСО-а архитектонског отсека: „У извршељу највећег задатка прве годипе петогодишљег плана узела је омладина Југославије часпу задаћу да изгради Омлалниску пругу Шамац —Сарајсво. У оквиру те изградње преузео је актив ског отсека НСО-а Техничког факудтета обавезу да изради напрте и суделује у извођењу 37 станица на тој прузи.“ Том обавезом пружају се могућности да се чврсто повеже рад на факултету са практичним вјежбама и конкретним задацима на изградњи земље. Наставници архитектонског отсјека Техпичког факултета поздрављајућн ову обавезу студената сматрају својом дужиошћу да код овог рада буду савјетници звојих студената. Непосредним укључивањем тгројектирања објеката у програму рада на архитектопском отсјеку омогући ће се лио те сурадље. Да би та сурадња била потпуно нровелена наставници архитектонског отсјека обавезују се

да ће својим призуством на терену и свбјом сурадњом помоћи студентску омлалину код извршења ове велнке н часне обавезе“. * * * Студепти машииског отсека Техпичког факултета Загребачког свеучилишта организовали су шоферски курс за отуденте, који ће као возачи учествовати у изградњи Омла.,ч»нске пруге. При оргапизовању курса студептима су пружили велику стручну и материјалп помоћ: Директгија за ауто.саобраћај, Југословен:ка армија и одбор „Техпика и спорт". Курс похађа 100 студената.

ПРИПРЕМЕ ОМЛАДИНЕ ЗОНЕ „А" ЈУЛИЈСКЕ КРАЈИНЕ ЗА ПОЛАЗАК НА ГРАДЊУ ПРУГЕ

За градљу Омладшгзке пруге Шамац —Сарајево увелпко св припрема и омладина зоне „А“ Јулијске Крајине. Они су изградили план за полазак, план за обралу земље опих омладинапа који оллазе на градљу Пруге и приступили су скупљаљу одеће, обуће и новца потребиог за опрему бригаде.

КРАТКЕ ОМЛАДИНСКЕ ВЕСТИ

Конференција омпадннаца удггрника, коју организујв Централтго веће Народне омладине Јутославије, одржаће се 2 марта ове године у Беог дт. Делегатима за ову конференцију омогућена је бесплатна вожн»а железницом. * • V • Магацини и пекаре за исхрану радних бригада па Омладинској прузи Шамац —Сарајево већ св подижу дуж будуће пруге. Поред интендантских слагзлишта изграђују се и нови магацини од који* ће сваки моћи да прими око ВО —70 вагона робе. До поиетка марта бпће готово седам магацина, а половином марта биће завршепо осам пекара са дневним капацитетом 6—Booo килограма хлеба • * * Линовни уметници Хрватске донели.су одлуку да формирају уметничке екипе које ће провести извеспо време на Прузи која ће им пружити обиље мотива за уметнипко стварање. * * ♦ Париз, 17 јануара На дап 15 о. м. у »Bзllе сЈев Сеп-Iгеаих« приЈ>еђена је за наше исел»енике у Француској велика забава. Хор и фолклорна група југословепских студената извели су народпе песме и игре. У шаљ.љом делу програма изведена су два скеча. Публика је са великим симпатијама поздравила извођење програма. Прирелби је присуствовао и велики брсј француских званица. К. Драгићееић студ. права

; БРOЈ)б нпролнн стуиент

СТРАНА 3