Student

У БОРБУ ЗА ОСТВАРЕЊЕ ПРАВИЛНОГ ОДНОСА ПРЕМА ПЛАНУ

КАКО СЕ СПРЕМАМО ЗА ЈАНУАРСКЕ ИСПИТЕ

Ако се на факултетима ма стално говори да посећују предаваља, да не изостају са вежби, ако се студенти друштвених наука упућују на рад у семинарима и на кои* султације онда то има својих оправданих разлога. Стручљаци н педагози су на оспову дугогодшшвег иокуства закључнли да те методе рада на факултетнма највише доприносе квалитативпом нодизању будућих стручних кадрова с факултетском спремои, да им омогућавају лакше и дотиуније савлађивање градива, солидније зпање- Значн да ове методе у студнрању треба искористи ти као средство да изиђемо што спремнијн са факултета, да бисмо у привреди наше земље могли користнти онако, како то од нас наше пародие власти очекују. Треба већ једиом схватити, да то није сихиичарење, да то ннје необавезпа формалност, није терет, који одузима студентима слободно време, пего је повољан начин да успешно завршимо студпје, да нспунимо иаш план. Зато треба радпкално изменити одпос према тим формама радаДосада се још увек не види побољшање у овом погледу- Може се поуздано рећи да је недовољно посећивање предавања општа појава на свнм факултетима. Може се тврдитн да је н недисциплина на вежбама, предавањима и семинарима такође општа појава. Ево само неколико примераНа Правном факЈлтету, поред оста лих предмета, врло се мало обраћа пажња на руски језик! Ове године студенти прве и друге године Правног факултета полагаће руски језик обавезно као и остале предмете- Па и поред тога на првој години од уписаних 600 студепата, часове руског језика слуша просечно 15 студената, тј. 2,5%, док остале предмете слуша просечно 45 студената. Ово показује потпуно неодговоран однос студената прве године Правног факултета према предавањима, специјално руском језику, а језици се не могу с успехом водити самостално. На трећој години Медицинског факулт^ета''ЈАв&а* 1 се негативиа појава друге врсте. То Је закашњавање. Ако се већ не дође на предавање, тре-6а нмати обзнра према наставнику и друговима који пажљиво слуша Ју. Мођутнм дешава се да се током читавог часа улази у салу, на пример па часу микробиологнје, да би се заузела места за наредпо предавање. Ово је с једне стране пример традиционалног прављења разлике између иредмета којн су у суштшш сви подјсднако важни, Јер воде заједничком циљу изградњи стручне способности, а с друге стране прнмер неувиђавности према друговнма н паставшгку. Још је типичнији пример несавесног става студената медицине на вежбама из паразитологије- 30% студената допази на вежбе нередовно, а 11 још ниједнсм нису присуствовали вежбама Многи другови допазе пред сам крај вежбе, само зато да би их наставник записао као присутне- 0ни обично прецртају радове другова, који су посматрали препарат, сматрајући да ће им то бити довољно за практични испит' Зар сме бити овакВ8 несавесности код наших студената медицине, којима ће данас сутра бити поверено бдење над народким здрављем? Најзад морају се поздравити напори стручног одбора Пољопривредношумарског факултета да спречи опадање броја слушалаца на предавањима, Стручни одбор овог факултета је cebccho спровео контропу посећивања предавања на свим годинама по групама и по предметима. На шумарском отсеку, где је мањи број слушапацз, контропу ђрше сами наставници, на тај начин што пре почетка ипи на крају часа скупе потписе присутних слушалаца- Контрола је показала видне резултате. На примеру Пољопривредно-шумарског факултета види се да у питању нормапног посећиваља предавања, кзо и у решавању осталих проблема у вези са наставом на факуптету, нема непремостивих препрека, У том погледу морамо успети јер се у пракси показзла као тачна напомсна Једног професора: ~Док број слушапаца опада на предавањима у аритметичкој прогресији, број папих на испитима повећава се у геометријској”. ОрганизациЈа Народне студентске омладине треба упорно да продужи са убеђивањем у неопходност искоришћавања успостављених форми рада, треба да пооштри и контролу, а у случају даљег понављања грешака, да друштвено жигоше прекршиоце радне дисциплине на факултетима, С«

ЧЕМУ ТРЕБА ДА СЛУЖИ СТРУЧНИ ЛИСТ

Досада организације Народне студентске омладине на факултетима нису имале најбоље евиденције о индивидуапном раду студената, нису могле конкретније да спроведу извесне мере са циљем да се побољша учење студената и да им се помогне у њиховои напору да положе заостапе испите. Уколико су такве евиденције постојапе, биле су непотпуне, нарочито на Правном, Економском и Фипозофском факултету, где има вспики број запослених студената, Међутим, данас када сва привредна предузећа у држави, са поносом сумирају резуптате свога рада са испуњењем 100% и премашењем годишњег плана, ми се напазимо пред велииим бројем заосталих испита. Свакако, да за то постоје објективне тешкоће, апи има и таквих разпога ко|и су субјективног карактера, који долазе од неправилног односа студената према учењу. Ето због чега се поставља као прворазредни задатак, пред Народну студентску омладину Београдског Универзитета, да током ове школске године попожи све заостале испите иао и оне на иоје стиче право, да би правовремено одговорила обзвезама коЈе пред њу поставља Петогодишњи ппан: дати народу 14 хиљада висоно квапификованих стручњака. У TOM циљу, у циљу потпуниЈе евиденције о учењу студената, ове године пришло се оснивању стручног листа. Стручни лист fce садржати основне податке о учењу сваког студента на Универзитету, о томе каио студенти полажу испите, како одговарају својим обавезама у учењу и колико се уздижу у стручном раду. Једном речју, стручни лист треба да буде огледало сваког студента у његовом индивидуалном раду. Међутим, одмах после поделе стручног листа, неки другови нису схватили значај стручног листа као Једну од нужних мера која спроводи конкретизацију задатака у вези са учењем, па су испољили тенденцију дз је тешко пронаћи све студенте, нарочито оне који су запоспени и не посећују редовно предавања и да би од таквих студената требало узети податке тек када дођу на факултет да овере семестар. У таквом случају, циљ коме се тежи да се створи стручни лист био би беспредметан, |ер вепики број студената остао би ван плана за ликвидациЈу заостапих испита у јануарском року и поново npenvujTCH стихиском учењу. Циљ ie, да се такви студенти пронађу, да им се укаже на задатке које као чланови Народне студентске омпадине у погледу учења непосредно има Ју. Зато организације Народне студентске омладине на факултетима, годинама, отсецима и групама, треба да развију широку активност у проналажењу таивих студената и укључивању њиховом у план за пиквидацију заосталих испита. Пред стручним руководиоцима на години, отсеку ипи групи, такође стоји врпо важан задатан. Од њиховог залагања, оперативности и смишљености у раду у томе да у моментима самостално иступају у вези са специфичностима пробпема, не чекајући увек упутства од стручног одбора, у многоме зависи правипно одвијање стручног рада. Зато, стручни пист не треба да има само карактер анкете, да буде једна административна мера више, помоћу које ће се добити увид у то, колико који студент има заосталих испитз и на томе да се сврши, већ помоћу стручног листа треба да се добиЈе јасна слика о свакоме студенту, о његовом индивидуалном раду, о томо копико се који студент запожио у учењу, када ie који студент узео индивидуалну обавезу да положи заоста-

пе испите и испите на које je стакао право током године и колико је одговорио датим обавезама. Зато, стручни руиоводиоци приликом узимања података од студената не треба да се претворе у администраторе и задовоље само узимањем података, такав рад не би урсдио никаквим пподом. Напротив, на конференцијама припиком узимања обавеза, треба појединачно анапнзирати рад сваког студента, да се утврди да пи дате обавезе заиста одговзрају његовим реалним могућностима ипи не. Јер, известан број студената, још увек има неправнпан став према учењу и сматра да је питање испита његова лична ствар. На пример, на Правном факултету, студенти који има|у по 10 и 14 заосталих испита обавезали су се да у јануарском року полажу свега по један нли два испита. Или случај на Пољ. шумарском фаиуптету, где 481 студент још није дао обавезу за ликвидацују заосталих испита. На конференцијама треба детаљно да се продискутује о обавезама, да се испитају разлози који ометају испуњавање обавеза на време. Студентима, који неправилно схватају своје основне дужност Иј. треба указивати на њихов неправипан став. Дакле, на ионференцијама, прили-

ком узимања обавеза, трсба направити конкретан ппан за сваког студснта, када ће попожити заостапе испите, тј. одредити, које ће заостапс испите попожити у јануарском испитном року, које у јунском а које у септембарском року. Стручни руководиоци треба да прате ток рада сваког студента, да контропишу њихов рад и на време указују на њихове погрешке. У копико се укаже потреба за помоћ -појединим студентима, њу треба организовати и пружити ефикасно. Зато стручни руководиоци треба стручне пистове да држе код себе и помоћу њих прате рад сваког студента. Како попунити стручни пист? У рубрици „назив предмета” уписују се предмети по годинама, а у Рубрици „Оцена" ставља се оцена из дотичног предмета који се попагао. Аио је одустао ставља се цртица, а пао па попожио бепеже се оцене копико је пута пао и крајња оцена када је испит попожио. Тако редом из свих предмета по годинама. За студенте 11, Ш и IV године, такође се уписују оцене попожених испита претходних година. Ако се не зна копико је пута одустао ипи пао, онда се ставља оцена када је испит попожио. У рубрици „Обавезе" у вези са

заосталим испитима, уписују се предмети које ће студзнт полагати у јанугрском, јунском и септембарском року, према плану на који се обаввзао. У рубрици „Обавезе у вези са редовним испитима“ уписују се предмети на које се стиче прзво полагања током године и на које се студент обавезује да ће их положити. У рубрици „Примедба стручног руководиоца" стручни руководилац уписује промене ко;е настају у вези стручног рада однооног студента у току годмне. I!a пример: залагање студента да одговори обавезама у погледу учења, успех или неуспех у томе, његов стручни раззој и напредак, смисао за науку итд. Ето, то би био задатак стручног писта. Њггоз значзј схватити утолико прс, уколико је један од конкретних мера у борби за пиквидацију заосталих испмта, у борби зз савлађивзње обавеза које пред студенте Београдског универзитета поставља Петогодишњи план. Р Кантарџијев ст. фипозофи'о члан стручног сдељења Универзитетског одбора НСО-а

ВЕЖБЕ НА ВИШОЈ ПЕДАГОШКОЈ ШКОЛИ НЕ ПОСЕЋУЈУ СЕ И НЕ ТЕКУ ПРАВИЛНО

Студенти II године Више педагошке школе, поред свог основног задатка да савлађују градиво и да се припремаЈу за дипломски испит, треба према датим методичним упутствима да практично примењују стечено знање у настави из педагогике. психологије и дидактике, Зато су организовани часови вежби школског рада, по нижим разредима гимназија, где студенти држе

предавања из области науке коју студирају. Те вежбе имају за циљ да се стекне извесна чврстина у начину држања предавања, а да ученици могу да пронађу најподесннЈи метод учења према принципима савремепс дидактике. Међутим, већи део студената' Више педагошке школе, скоро 35%, не посећуЈу те вежбе по гимназијама. Многи студепти, уколико и посећу-

ју, улазе у разред пошто је час почсо и тимс ометају ток паставе. У многим случајевима и они другови, који изиђу да предају, излазе неспремни нли се припроме површно, бсз продубљнвања и без познавања дидактнке. Тако се дссило да предавач Жарко Јовановнћ, који је имао да обради методску јединицу „Борба Црногораца за ослобођење од Турака“, поред тога што је у.чинио ситније грешке, прилично је изопачио историску чињеницу. Иако му је тема прсдавања била „Борба Цриогораца за ослобођење од Турака,“ предавач је више од 30 минута употрсбио на то да објасни дсци б( рбу . племена из всрских разлога и крвну освсту. На крају, када је већ дошао до своје теме, за коју му је остало још неколико минута, он је улогу свештенства потенцнрао у толикој мери, да је дао сасвим подређену улОгу војводама и сердарима. За врсме предавања говорио је пробрани.м и патетичним рсченицама. Друг Стојинов Јован имао је естеску обраду песме „Кад млндијах умрети” од Бранка Радичевића. Од говорио je ученицима ла је Бранко Радичсвић зато дао тако лепе песме, што је и сам волсо живот, игру, шалу, внно, девојке итд. После сваког одржапог предавања одржи се и критика о њсму. Критика није увек правилно усмсрена, она се обнчно претвори у досадно ситннчарсњс, у коме се губе из вида грешне прсдавања н настаје лутање. Реч поофесора којп руководи групом трсбало би д-i буде одлучују Ча. Међутим, професор јс само na6poj‘ao опаске које су и сами учепици уочили. Зато сс по ммогим пнтањима остало у недоумици а од дипломског испита нас дели свега седам месеци.

Вук Станисављевић

студент друге године ВПШ-е ИЗ РЕДАКЦИЈЕ Обавештавају се сви руководиоци допнсничких мрежа на факултетима, да неизоставно присуствују састанку који ће се одржати у редакцији писта на дан 17 о. м. у 12,30 часова.

Анатомија-озбиљан проблем студената друге године ветеринарског факултета

На другој годиии Ветерппарског факултета иајтежи предмет свакако је анатомија. То само по себи значн да би томе предмегу требало да се посвети најозбиљиија пажња како теоријском, тако и практичиом делу анатомије- Међутим, ие само што не вежбамо у нсто време са предаваи.џма, пего иза нас изостаЈе читаво поглавље апатомије миологија, коју смо' слушали у току другог семестра, тако да је знање студената из овог дела анатомије врло оскудио. Савладати миологију без практичних вежби је пемогуће. Ту су постојале миоге тешкоће због којих се вежбе шгсу одржавале. У првом реду трсбало је решити питаље просторија, а када је тај проблем, најзад, био решен, ипак је требало да прође читавих месед дапа па да вежбе почпуЗатим су се појавили нови проблеми- Недостају препарати; факултет нема потребан кредит да би купио коље! Оснм тога у Србији уопште нема формалипа за препарираље. Сем тога базени за смештај препарата пису join потпуно уређени. Такво стан.е ствари доводи у питање успех испнта друге годиие. Ипак постоји излаз и поред изве-

спих објективних тешкоћа. Прсма одлуци декаиа кредит, одобрен за клнннчке вежбе, биће пскоришћен и за апатомију. Формалина, додуше, момеитално нема у Србији, али би се могао пабавити у Хрватској и треба доћи до њега. С обзиром да су настали хладпи дапи, може се п без формалина, јер не постоји опасност распадања препарата. Неоспорпо је да у том случају препарати не би били тако погодни. али се ипак и на њнма може вежбатн уколпко ие би бнло довољпо препарата, требало би формнрати веће групе, а при том користити још потпутго иедовршеии малн апатомски амфитеатср- Оснм тога могла би се користити и кланица тиме што би пам слала за њу неупотребљиве коње и друге домаће жнвогиње- Иако смо далеко од тога да мпжемо постићи све иа време. ипак можемо покрепути н убрзати вежбс и индивидуални рад. На нама студеитима лежи да уложимо максимум труда, да бисмо иа време савладали оио што се захтева од нас, и тиме избегли опаспост слабог успеха, који прети другој годипи у Јунским исшгтима. Тоорђе Cenih, ст. ветер-

БрвЈ 41

НАРОДНИ СТУДЕНТ

3