Topola

62

Два велика техничка успеха, отварање Суецкога канала и железничке везе централне Европе са Истоком, почели су Средоземном Мору враћати стари значај најбоље везе између Европе и Азије. Са Суецким каналом трговина је добила нов поморски пут са Истоком који је много краћи него онај око Африке, а колосални планови за железничке везе Европе са Истоком преко Предње Азије не- само дубоко засецају у привредне интересе заинтересованих држава,већ прете.да промене односе политичких снага и утицаја уАзији. Багдадску железницу, нпр., око које се данас бију утицаји Немачке и Енглеске, један је писац с правом назвао „осом око које се данас креће политички живот Европе“. Свака промена на Истоку постаје опасносност по поседе који су већ стечени, а напоредо са тим расте интересовање империјалистичке Европе_ за сваку, и најмању промену на овом крају света.

2. Аустро-Угарска и Италија

Док је трговина са Истоком била сконцентрисана у италијанским градским републнкама, Јадранско Море је представљало један велики природни канал у .који се светски саобраћај стицао и којим су велика блага текла. Са падом првенственога значаја тих градова у трговпни Европе са Истоком, светски саобраћај почиње Јадранско Море обилазити. Али ако је изгубило стару улогу у светској трговини, Јадранско Море је имало све већи значај за две велике државе које се наслањају на његове обале, за Аустро-Угарску и Италију. За ове две државе оно није више само водени