Učitelj

50:

НА ЧЕМ СТОЈИ ЗЕМЉА 2

Предавање из математичкога земљописа, удешено за |У-ти разред основне школе.

да ово предавање ваља спремити: два магнета, један већи, други мањи, један комад гвожђа, гвоздених опиљака, ексерчића, игала, гвоздених пера, бакарних, сребрних и златних новаца, ситних каменчића, обичнога песка, палидрваца, и сечене хартаце ит. д. За једну јабуку или лопту везати неколико крајева појачег конца.

1. Магнет.

а) Магнет привлачи гвожђе. Показати комад гвожђа па питати: шта је ово 2 (Гвожђе.) Показати магнет па питати: шта је ово > (И то је гвожђе). ПЏоказати гвоздене опиљке, па питати: ода шта су ови опиљциг (Од гвожђа). Пазите, ја ћу нешто да учиним! Превући обичним гвожђем по опиљима, за тим то исто учинити магнетом. Шта сте видели 2 (Зато прво гвожђе нису се опиљци прилепили, а за друго јесу). Тај опит поновити и са осталим гвозденим стварима, те тако уверити децу да обично гвожђе не привлачи, а да магнет привлачи.

6) Магнет не привлачи ништа друго осим гвожђа. Показати крајцару па питати : одашта је направљена ова крајцара2 (Од бакра). Пазите да ли ће ово гвожђе привући бакар! (Неће). То исто покушати и са свима осталим стварима: златом, сребром, дрвцима ит. д.и тако их уверити да магнет замо гвожђе привлачи.

в) Дефиниција. Шта је ово што привлачи ове ствари» (Гвожђе). Може ли ово гвожђе ла привлачи све ствари 2 (Не може. Може само гвоздене). Запамтите ! Ово гвожђе, што може да привлачи друго гвожђе, зове се магнет. Шта је магнет > (Магнет је гвожђе, које може да привлачи друго гвожђе).

г) Бећи магнет јаче привлачи. Показати већи магнет. Учинити њиме неколико опита на гвожђу, па питати: шта је ово (И то је магнет). Метути на стб какву потежу

гвоздену ствар, па је привући већим магне-

том. За тим то исто покушати и с мањим,

који је неће моћи привући. Који је већи

од ова два магнета 2 (Већи је тају десној руци). Који боље привлачи“ (Већи). Запамтите ! Бећи магнет боље привлачи.

4) Магнет боље привлачи изблиза. Метути иглу на стб, принети магнет близу и привући је, за тим одмаћи магнет подаље, где је неће моћи привући, па питати: за што је сад не може да привучер (За то што је далеко). Ил боље привлачи магнет изблиза, ил' издалека 2 (Боље изблиза). Упамтите и то, да магнет боље привлачи изблиза но издалека.) -

ђ) Репетиција. ИПта је магнет > Може ли магнет да привлачи још што сем гввожђаг Ил' боље привлачи већи магнет ил мањи2 Ил боље привлачи магнет изблиза ил излалека 2

П. Земља.

а) И земља је магнет. Шта ће бити с каменом, кад га бацимо у вис2 (Шта ће бити с гвожђемр С дрветом> Са златом“ Шта ће бити ако пљуснемо воду из чаше2 (Све ће то попадати на земљу). Има ли. каква ствар да неће да падне на земљу, кад је бацимо Р (нема). За што падају те ствари на земљу. За што не остану у ваздуху 2 (Привлачи их земља). Били се онда могло и за земљу рећи да је магнет» (И земља је магнет).

6) Земља је бољи магнет од гвозденог магнета. Шта може да привлачи гвозден магнет 2 (Може да привлачи само гвожђе.) Шта може да привлачи земља 2 (Земља привлачи све ствари). Па који је магнет бољи — гвоздени или земљин > (Земља је бољи магнет од гвозденог магнета).

в) Сва су небеска тела магнети. Има ли на свету још штогод што личи на земљу 2 (Сунце, месец, звезде). Видите, као год што је наша земља један велики магнет, исто су тако магнети и сунце, месец и све звезде, јер и на њих што би се год бацило, све ђ) За овај случај о матпету није нужно више товорити.,