Učitelj

У почетку Јула, покажу се први знаци од стражњих ногу, а на име помоле се из тела прсти, и то баш под самим кореном од репа; и то као две гранчице, меке без костију ; а од предњих ногу нема још ни трага; јер су сакривене под кожом на. грудима и под шкргама. Око половине Јула, а то је на два месеца по изласку из јајцета, сврше се над том животињом сасвим, све те разне промене. Реп буде шири, отвори од шкрга, сасвим се затворе и нарасте џигерица, рожасти кљун одпадне и остану чељусти. Горња кожна облога пукне најпре на за-

491 |

| тиљку, и жабица туда протури главу, а очи | се отворе и прогледају. Измоле се предње

ноге, те њима облогу назад потура, и тако је све мало-по мало свлачи и скида са тела, стражњих ногу и репа. Реп се све више и више смањује, докле га најзад сасвим нестане. И тако жаба једва добије свој прави изглед као што је сад видите. Но тек после две године потпуно се развије и нарасте да може јаја носити. И ето, то вам је постанак и развиће жабе, те гадне, али невине и корисне животиње. С. Милојевић.

=

РАСПИС

Г. министра просвете и црквених послова, да се у основ. школама не употребљавају књиге, које нису

надлежно прегледане и одобрене. од 20. Септ. ов. год. ПБр. 7286.

Овим расписом, који је штампан у 18 св, „Просв. гласника“, — а и иначе саопштен свима учитељима и учитељицама, — Г. министар просвете забрањује да се у основним школама употребљују оне књиге, које „нису надлежно прегледане и одобрене.“ Ко год је прочитао тај распис, а познато му је какве су нам садање књиге у основ. школама, као кад су и којим су начином оне постале школске књиге, морао је се добро размислити, шта ово значи.

На први мах учинило би се свакоме, да заиста руководи г. министра просвете озбиљна брига, да стане на пут улазу у основну школу, оних књига, које „нису надлежно прегледане“. Ово би нарочито могао да мисли човек странац, или онај, који незна, какве су наше досадање књиге основне школе, које су баш „надлежно прегледане и одобрене“, и па које књиге мисли г. министар, кад вели, да се не смеју од сада употребљавати, пошто нису надлежно прегледане и одобрене. А ко скроз познаје садржај њњига које су прописане и надлежно одобрене за основну школу; коме су позната питања г. министра о свима овим књигама, и одговор просв. савета на иста, "питања, као и'одлуке његове, да се за све

књиге сем за: буквар, читанчицу, прву читанку и рачуницу распишу стечаји што је већ и учињено за историју Орба, и метод, којим су све ове књиге написате, он ће лако бити на чисто са главном цељи овога расписа г. министра. просвете.

Г. Министар је сам увидео — сигурно по извештајима ревизора да већина књига у основ. школи не одговара времену, ни садржином, ни методом излагања, те садржине. С тога је по свој прилици — а и желећи да чује, слаже ди са њим и просв. савет — и упитао просв. савет за мишлење о књигама у основ. школи. И — ако се не варам — просветни је савет добро оценио ваљаност досадањих књига у основ. школи и по облику ипо садржини, кад им је казао : „доста сте мучиле и децу и учитеље, идите већ једном на поље“. Само је требало и да се постара, стварно, да се у што краћем року добију добре књиге за основну школу. Ово је нарочито с тога потребно било да се учини, што је ваљда и г. министру просвете, а и просветн. савету познато, каквивх има учитеља у основ. школи. Кривице нема до неспремних учитеља, јер они су „производ свога времена“. Некад се од учитеља тражило само да уме да чита, пише и ра-