Učitelj

ПА

а за то да буду израђене слике од вароши, |

река, мора итд. Те слике имао би да прегледа Просветни Савет, разуме се у договору са учитељима. На та увеличавајућа стакла могло би се много што-шта показати. Ми знамо да у многим селима нема великих река, те с тога дете не може да појми шта је река, а тако исто ни море. Тако исто дете које није видело планину не може да појми шта је то планина.

Никола Петровић, референт за осн. на: ставу. Питање о училима сматрам као врло важно, те с тога хоћу да рекнем коју реч. Оно је занимало дуго Просветни Савет. Резултат тога био је тај, да је Просветни Савет утврдио шта треба да има у основ. школи. Кад год сам о томе говорио, имао сам на уму нашу сиротињу. Учила су лепа ствар али скупа, јер кад би се приморала једна општина да их набави, мучно би их набавила. Навешћу један пример. Збирка јаја тичијих скупља је од целе наше садање збирке. У данашњим школама имамо метарске мере, Шрајберове слике, рачунаљке итд. Врло је ретко да која школа то нема. Како је дошло извешће да, која, школа, то нема, то је одмах наређено да се то набави. До данас је преко 600 метарских мера и најмање 800 комплета Шрајберових слика послато онима који су тражили. Што се тиче учила из минералогије и ботанике морам рећи да је то тешка ствар, па за то не треба уписивати у кривицу ни себи, а још мање Главном Одбору; верујте да је то врло тешка ствар. Да наведем пример за минералошку збирку. Дошла је преко министарства просвете из књажевачког и алексиначког округа збирка, камења и на тој је збирци професор имао да ради два месеца док је од тога направио збирку за гимназију. Замислите да учитељи пошљу одбору неколико сандука камења, одбор неће то све да уреди за годину дана, за то није праведно осуђивати одбор. Осим ове тешкоће има и других тешкоћа. Нпр. како ће то да изврши онај што је у Омољу. Није штета од тога што ће са два разна места доћи н.пр. бакрена руда као што је то један г. напоменуо,

јер оно што се вама чини да је једна иста, бакрена, руда , анализа ће показати да су то две различне ствари. Ви сте отишли и сувише далеко. Иштете по две рачунаљке, а бићете задовољни ако добијете и једну. Ви тражите читаве хербаре; ако ви заиста замишљате велике хербаре, онда је то некоректно. да то мислим да треба да остане при овом: немојте да прекорачујете вас.

Прво треба да ви сами скупљате, после одбору да пошаљете и најзад министарству. Мислим да у правилима треба да буде овако: учитељ је дужан да скупља, сам, главни одбор нека скупља за себе, а што не може нико то ће извршити министарство. Панта Манојловић. Ја се слажем са Т. Мелентијевићем што он примећује главном одбору, за што није у предлогу изнео да се говори и о училима и у вишим основ. школама. Ја мислим да кад се говори о училима у нижим основним школама, мсгло би се говорити и о училима у вишим основним школама. Док се набављају збирке за ниже основе школе, могле би се чабављати и за више основне школе. Не знам за што би по нека школа трпила ту незгоду. Међу тим ако би се више основне школе реорганизацијом уништиле, збирке не би пропале. У прелогу су споменути само неки органи човечији, док међу тим око и уво нису, а свави зна да се ови органи могу лако набавити од гипса. У погледу на вишу основну школу ја мислим да одбор треба да се врати на ту ствар, јер оваквих школа има преко 20, па оне не требају да трпе никакву незгоду.

Миленко Чабрић. Питање је истакнуто да ли треба да примимо предлог онако као што га је одбор предложио. У почетку је скупштина била вољна да га прими без претреса. А за тим је хтела да се препире. Ја мислим да би требало да се реши прима ли скупштина предлог у целини како је скупштини поднет, па тек онда да се говори о појединостима. У погледу учила за вишу основну школу држим, пошто је скоро на дневном реду предлог о реорганизацији основних школа, мислим да је могуће да