Učitelj
296
што више, ако не баш довољно; него шта више, и ово мало што их имамо добрих, разним се начинима киње непосредно и посредно, заштићују се они који их киње, то кињење врше звани и не звани, свачија једна више вреди него њиних 10. Нисмо, да се кривци чувају и заклањају, али нисмо на да се невини по закону, разним ујдурмама киње. Овим се код добрих учитеља. ствара на спрам свог положаја антпнатија, и чим добију бољу прилику беже из њега, и за то их је сваке године све мање, место све више. _
Ако смо збиља ради да добијемо што.
пре већи број добрих учитеља, онда ћемо моћи то учинити одмах, а без великих новчаних издатака, овако: да још мало материјално побољшамо учитељско стање; да никоме не дозволимо да их, узупирајући њихова грађанска и учитељска. права, не терамо из овог звања, — него да штитимо и њихову самосталност у границама закона; и да преустројимо наше учитељске школе, па ћемо добити већи број кандидата за њих, јер би они имали пред очима добар учитељски положај. А овако, бога ми, неће нико да иде онде, где ће бити само једна велика 0 (нула) у самостадности, а опет ни материјално да није награђен.
Баш не могу да пропустим а да овом приликом не рекнем још нешто о оним навараклаисаним оценама наших заступника, приправница и привремених учитеља. Не могу за то, што се неки праве толико безазлени да верују, да су то заиста таки учитељи, каким су оценама оцењени, и да су они стигли оне учитеље, који су се нарочито за то спремали.
Оцене успеха наших учитеља треба разливовати од оцене правог, стварног успеха, који се види, кад се цени тај резултат сам за. себе; имајући на уму доброг учитеља. С тога резултат резултата оцена наших учитеља никако се не сме узети као мерило правог успеха у настави. При давању
оцена узимају се прилике у обзир код
свију, па и код ових учитеља, а код њих
узима се јоши то, што се нису за то спре-
мали, те тако ценећи стручне строжије
него нестручне учитеље, они се у оценама изравнају; и онда сто вам варак, да су нестручни и стручни учитељи једнаки, па се онда узвикује: „еврика, еврика“ (Архимедов израз — пронађох) мајдан учитеља.
Ови ти школски надзорници, који овако раде, греше, јер они треба само према приликама а никако и неспреми, да цени успех рада. Не треба никако радити тако, јер ће се тим надлежни обмањивати да су струччи нерадници, а ови да постају добри ни без спреме нарочите, и онда би изашао овај апсурд: да је излишна нарочита спрема учитеља, и онда, збогом учитељска школо!
· О давању оваких оцена стручним и несручним учитељима, ја сам имао неколико шута сукоба с ревизорима. Негде буде ус: пех знатно слабији од мог, он и њему да оцену као и мени. На питање за што Он одговара: „Ово је сиромах и неспреман учитељ, а ви сте спремни, па ја вас морам строжије ценити.“ ДЦенећи тако ове заступнике, приправчице и цривремене учитеље, ми ћемо вечито покривати њихово незнање, и до века ћемо остати овако самообманути о правом успеху у школама.
Да се не би овако постављање даљом праксом усвојило као причцип, мишљења, сам: да се више у ову службу не пуштају викавва лица, док не положе учитељски испит у учитељској школи у једно исто време, заједно, и по једном истом програму, с ђацима те школе. Досадањи ови учитељи у року од 8 године да су дужни положити испит овај; у противном, да се одпусте. Кад су нам потребни добри учитељи, стварајмо их кад можемо.
учитељ.