Učitelj

на пр, у „шест пута десет јесте шесет., За таблицу мложења, потребно је да у нервима остану отеловљене (оличене) 144 такве групе. И поред свега тога, ово је само један незнатан део од све количине рачунсвих тековина, које мора имати добар рачунџија у своме слуху, и ако и он, као што бива и у свакој науци, има на, расположењу јено врло моћно средство за умањавање рада, а то је, што се у новоме увек употребљује и старо (научено). Узмимо да је таблица мложења само један педесети део од свега аритметичког богаства, које један човек запамти, па онда излази да само за очај предмет мора бити код таког човека преко 7000 различних веза у нервима, у којима су ове представе или групе отеловљене. А пет осталих наука од исте опширности имале би преко 40.000 оваквих група у нервима, и ако се свуда ту понављањем истога или један пут познатога у новом и непознатом обим тих група знатно смањује. Но ипак вичан математичар могао

би имати преко 20 до 39 хиљада, бројних _

груписања која су типски представљена у таблици множења ; а међу овима био би знатан број редова, који би по дужини били једнаки са ставовима у таблици мложења.

Кад учимо какву музичку мелодију, рецимо стоти пеалм, онда морамо запамтити извесан низ нота. Усвајање таквога знања

можемо овако представити. Првом нотом.

још нам се ништа не каже; требају три или четири ноте, па да се мелодија одреди. (С ове — рецимо — четири ноте, које су једна за другом прошле, асоцира се пета нота, и у ието време име и све остале мелодије. Томе је већ направљена једна сложена тековина (представа), и с овом се асоцирају редом и све остале ноте једна за другом. На овај се начин, око

86

а.

30 нота у извесном реду чврсто једна с другом свежу, а опет свака је нота асоцијациом појединих нота, или других духовних ефеката састављена најмање из три или четири члана. И према томе, само за, ову једну мелодију морају се образовати око 30 асоцијација, које су мање или више сложене. Међу тим, добар музичар зна стотине таких низова од тонова; можда и хиљаде, али извесно мање од једне хиљаде није. Истина, ту се мора узети у обзир оно понављање старога, или познатога у новоме: И према томе за музичко образовање било би потребно око двадесет хиљада засебних асоцијација од мадих „одређујућих“ нотниг група с другим нотама.

Према окој аналогији ми бисмо могли и памћење речи одредити, као низ речи, које једна за другом долазе. Речима, којима се одређује реченица — две, три или четири таке речи — почиње се мисао или ток мисли, а свака нова реч асоцира се с неком од претходних група од речи и

| мисли.

6) Као једну особину, и у неколико необичну класу наших духовних тековина, могли бисмо навести добијене свезе с осећањима или душевним узбуђењима и оне асоцијације воље, које се називају „моралне навике“. Број оваких је веза врло велики, као што се одмах можемо уверити, чим узмемо у обзир огромну количину предмета с којима су у нашем духу свезана, пријатна и непријатна осећања, А необичност или особитост оваких духовних творевина састоји се у јачем покрету (већој на праситости, наступу) или јачој снази сваког таласа, који се било осећањем било каким хотимичним поступком (испољавањем воље) ствара.

· (ПРОДУЖИЋЕ СЕ).

| '