Učitelj

80

беницима ове врсте имамо воћином такве задатке, којима се само. мори мишљење деце, а ни најмање не користи деци, за које су баш и писани, |

Сви се сећамо, а и сада знамо, како су нам ти уџбеници препуни Фантастичких задатака, који се готово никако не могу решити другчије но алгебром, има чак и нагађањем. А ово не сме бити. Ако се игде сме допустити нагађање, овде га никако не сме бити, јер овде све мора ићи својим природним најтачнијим редом. За то се и каже „тачно математички,“

Да не би рекли да говорим на памет навешћу овде 2—3 задатка из „Рачунџије« Ј. Ст. Марковића. Ево шта он уноси у основну шкоду у ТУ раз. на страни 95, а 62 задатак гласи овако: Педесити део · мојих новаца мањи је 196 дуката од свих мојих новаца. Колико ја имам новаца 2

Кажите ви мени да ли је овај задатак за основну школу, и да да ли се он може правилно другчије решити но алгебром, а то већ није за децу [У раз. и ту му већ није место.

Или 59 задатак: Од кога броја треба да узмемо половину, четвртину и осмину, па да добијемо број 14,2

Да ди ће оваки задаци долазити у практичном животу > Не, неће, ко год има памети увидеће да оваки задаци немају апсолутно никакве практичне вредности. Рећи ће ми се, али оваким задацима може се развијати мишљење; 2, ја на то велим, а зар се неће пи практичким задацима развијати мишљењер А поред тога имаћемо и користи од решавања практичких задатака у практичном животу.

Оваки, као ова два задатка, има много у „Рачунџији» ион је унео само забуну у основ. школу, а ниуколико није помогао дл се у основној школи утврди. реални. правац, но је. и даље

подржавао досадашњи правац лутања по неприродност, И онда није никакво чудо, што код по неких наставника основ, школе видите на испитима, како са неким унутрашњим задовољством задају оваке фантастичне задатке, и једва их деца ко бајаги решавају, док пажљиво око одмах ће увидети, да ту ни мрве дечијег размишљања нема, но је просто на памет научило неколико таквих задатака, којим ће на испиту пред гостима бриљирати. 7

Па шта је још горе, по неки наставници спреме по неколико оваких задатака, и непрестаним понављењем натеривају децу да их потпунце науче на памет, како би на испиту бриљирали са великим дечијим знањем из рачунице. А ми смо увидели, како