Učitelj
ИЗУЧАВАЊЕ ДУХОВНОГА ЖИВОТА 215
ПСИХОЕВОЛУЦИОНИСТИЊВА. Т. Развитак индивидуалног духа.
1. Доба детињства и дечаштва. 9. Доба младићства.
3. Доба зрелости и старости. 4. Коловрат путем прогреса.
П. Развитак колективног духа.
1. Примитивни период. (Анимизам).
3. Преисторијска култура. (Опиритизам и Фетиштизам).
3. Дојевропске цивилизације. |Теизамј.
4. Јевропска цивилизација. (Атеизам ; ФилосоФија и наука).
5. Коловрат путем прогреса.
Разуме се само по себи, да овде треба изнети само основне карактеристике, нарочито у другој половини психоеволуционистике, гае је реч о развоју колективног духа. Јер кад би ту хтела да се изложе сва Фажта у свој целокупности својој, онда би требало исписати читаву историју религије, философије и свију наука. Али овде — у психологији — довољно је да се само покаже, како се и колективни дух развија у истом правцу, у ком и индивидуални. А ради тога треба изнети само најкрупније каракте-
ристике појединих Фаза у развитку.
УШ.
· Ето шта психологија, према нашем мишљењу, треба да изложи, па да буде права наука о духу. Сувремена т. зв. емпирична психологија ништа, друго није, до један део психофизичке — онај део, који се бави анализом појединих појава. О духу пак, као целини једној, врло се мало говори. Међутим поједини духовни појави никад се у животу и не јављају са свим одељени један од другог. У сваком осећању — нарочито јачем, снажнијем -- учествују и мисао и воља; у мишљењу тако исто има учешћа осећање пријатности, услед чега продужујемо и даље да мислимо, и воља, која нас нагони на мишљење: у вољи пак учествује мисао, а исто тако и осећање према ономе, за шта имамо вољу. Другим речима, у животу, у реалности, дух се увек појављује као компликована појава, у којој претеже час једна, а час друга карактеристика Засебна духовни појави, одељени један Од другог, у реалности не постоје. Ту деобу ми вештачки, својом апстракцијом изводимо, јер лакше нам је сваки појав посебице да проучимо, и кад то претходно извршимо, лакше можемо да појмимо дух у целини. Али опет зато, главно је да проучимо дух у целини, како ним се он једино и јавља. А специјална анализа појединих појава само је олакшавајуће срество за проучавање у целини. Али сувремена психологија готово се јелино у тој