Učitelj

НОВА ШКОЛА И РЕОРГАНИЗАЦИЈА НАШИХ ОСН. И СРЕДЊИХ ШКОЛА 699

правка данашњих наставних програма и стварање пових, који ће бити удешени на основу етичких и психолошких принципа, с погледом на идеални задатак, који се ставља васпитним, основним и средњим школама.

Као трећи Фактор долази школски надзор, који бар у начелу нико више не пориче о коме би и ми ради овде у кратко да проговоримо.

Ако бацимо поглед ма на коју грану друштвеног рада, видећемо, да је свугде један известан степен надзора од преке потребе и од особите користи и то: на једној страни ради контроле у раду вамих раденика с погледом на њихову савесност и умешност у самом послу свом, а на другој страни, ради 6ољих и успешнијих ресултата самога посла, било ли, да се извесне погрешке и махне уоче и отклоне, било ли, да се изнађу нова средства, како да се рад упрости, олакша и по могућству што више унапреди. Појам дакле надзора је сам по себи природан и правилан, јер и народна философија вели: «више виде четир ока, него два.»

Верни нашим убеђењима и остајући доследни ономе, што смо напред рекли, да од васпитања све, па и сама будућност целокупног друштва и државе, зависи, ми држимо, да је у толико пре надзор школски пречи и управо најпотребнији од свих осталих. Ну запитајмо се сада: шта све мора бити задатак школског надзора :

Свакако биће, да смо сви сложни и у томе, да му је вадатак, брига о правилном васпитању, које је стављено у задатак васпитним школама. Да би се пак тај задатак могао што успешније извршити, школски надзор мора мотрити на рад наставников, пошто ма како да је овај савестан и подобан, ипак није искључена могућност да често чини и погрешке, које се само надзором могу отклонити.

Али осим тога наставни програми тешко да се могу замислити као потпуно савршени и често су за то узрок многим погрешкама и махнама у раду наставниковом и у раду васпитних школа у опште. И сами програми, какве ми желимо, јесу још само идеал, коме ми тежимо. Школски надзор има за веома, важан посао и у томе, да марљиво испитује наставне програме и да ради на што је могуће бољем поправљању и усавршавању истих. Ка овоме долави још контролисање о увођењу наставних учила и учебника и о набављању истих, о правилној примени и извршењу школских закона и наредаба. о раду и чистоћи појединих школа и на послетку надзор о марљивости наставника,