Učitelj

622 НОВА ШКОЛА И РЕОРГАНИЗАЦИЈА НАШИХ ОСН. И СРЕДЊИХ ШКОЛА НЕНА ЕН алата сл 8406 ______-- Паки И ИЕ ЕР ОР СННЕ и 2

Ае А И

програму и према ручном раду, који би требао, по мишљењу многих, да се уведе у основне школе.

Карактер свакога човека огледа со у раду. Познавањем средстава као и познавањем граница тога рада, он се много олакшава и од особитеје важности за правилно развијање воље и карактера. Ову практичну страну природних наука врши настава, у привреди и у ручном раду. А осим тога обоје је веома важно средство за очигледну наставу и за правилну равнотежу између духа и тела — нарочито ручни рад, и са овога гледишта оправдано је, да. уђу танође у наставни, шлон и програм, јер на горњи начин служе васпитној цели. Ну да им је место овде за, то, да створе добре земљораденике и занатлије, да нас овим спасу од туђе индустријске поплаве и да се задовољи «дух времена» — да је свето заблуда. о тим треба да смо на чисто; са тога гледишта, не би било оправдано, да је и једно заступљено у наставном плану.

И према свему томе, све, што смо овде о наставном плану и програму рекли, да се свести на следећа два правила:

а У наставном плану морају бити заступљене све науке, које служе највишој идеалној васпитној цели. За постигнуће, пили још скромније, за што је могуће успешније приближење ка истој служе све друштвене и природне науке у најширем смислу, за то и морају ући све у наставни план. Овај захтев Код. нас је у главноме испуњен.

6). Избор наставног материјала из горњих наука мора се извршити с обзиром на поихичко законе духа човековог, имајући у виду младу природу ученика, који треба, да се развијају а не да се њихов психички развитак још и смета, јер настава, се удешава рад њих а не они рад наставе. Овај захтев у нашем данашњем програму није правилно и потпуно изведен и у томе се има још много желети.

'Гек онда, када буду консеквентно остварена ова, два захтева, онда је учињено оно, што је за наставни програм најважније. Кад. наш програм буде у овоме смислу измењен, онда ће наш учитељ, каквога ми тражимо т.ј. учитељ, који је у исто времеи добар васпитач имати да све предмете доведе у свезу, да, их правилно ув припомоћ најсавршенијих наставних средстава методички, строго по педагошким захтевима са својим ученицима обради и да код ових потпомогне сагласност у мишљењу и знању а све то рад јединства и сагласности у њиховом карактеру.)

у) Кроз кратко време добиће основне школе «нов» програм у коме је само мање материјала; али он није никаква начелна измена старога програма; он је само бескорисно ново издање старога програма и то је све.