Učitelj

708 ВБ ЛАО Нин

се доцније овака практика примењивати и на друге, који отпуст нису заслужили. А кад учитељима до данас није осигуран положај као др. чиновницима, не би требало ни да им се мало по мало крњи од онога што су до сад имали.

Народна скушитина. — Ми смо у једној свесци саопштили да се неће овој, прошлој, сесији народне скупштине подносити никакве измене, које би се тицале осн. школе и учитаља. Но ипак, иницијативом неких

нар. посланика, била су изнета пред скупштину два предлога, која се

тичу учитеља. Први је предлог: да се Учитељска Школа из Београда пре-

мести у Г. Милановац, а други је предлог: да учитељице губе права на.

службу, кад се удају осим ако им је муж учитељ. Ми се овде нећемо упуштати у подробније оцењивање ова, два предлога, само нам је чудно-

вато, како то да, код толиких других и пречих и важнијих ствари, које се

тичу бољитка и осн. шк. и учитељства, не нађе се ништа прече ни важније од поменуте две ствари! И какви су разлози били за први предлог2 — Никакви. Премештањем Учит. Шк. циљ је да се учини нека помоћ вароши |. Милановцу! Тако се пре из истих разлога. тражило, да се. ова, школа премести у Јагодину и Алексинац. — Све зато, што те вароши нису сад окружне, па да им се место тога, да ова школа. Дакле Учитељска Школа је ситан новац, за поткусуривање ! Не води се рачуна где је за државу боље, где је за ту школу боље, не предлаже бе ништа, што би Учит. Шк, подигло на висину, на којој она треба да је, па да народу спрема што боље учитеље — све је то споредно и ништаво. О томе се не мисли, него се гледа на местимичне интересе па једни је вуку у Г. Миленовац, други у Јагодину, трећи у Алексипац.

Ми овде не говоримо ни за ни против премештања Учит. Школе, него само констатујемо Факат: да се не води брига о томе кака треба да је Учит. Школа, него о томе, како ће се њом учинити помоћ овоме или ономе, како ће се на тај начин поједини посланици одужити својим бирачима и т. д.

Да ли је, пак, то за похвалу или за осуду, то ће већ сваки паметан човек

моћи да пресуди.

Толико за сад о првом предлогу, а о другом предлогу нећемо ни ово-

р лико речи да трошимо, па баш кад би он и са свим умесан био. Ко иоле познаје нашу осн. школу и њене учитеље и учитељице, знаће да тамо има

много и много и пречих и важнијих рефорама да се извршу у корист школе и учитељства. Школа не пати данас толико од тога што има жена учитељица које нису удате за учитеље, има она других много већих непри-

лика и незгода. Те незгоде треба да знају они, који хоће да чине какве

предлоге за реформе у осн. школи, нарочито сад, у времену, кад учитељи подижу свој глас и траже извесне реформе (и то прво за школу, па тек

2

УН

же а