Učitelj
38 ПРЕЛАВАЊЕ У У. РАЗРЕДУ ВИШЕ ОСНОВ. ШКОЛЕ
обори, то узме, а узме и онај орах, којим је то оборио; који орах не обори ништа, њега узима онај, чији је грозд. Кад неко обори целу грану не узима све, но само оне, који тад с грозда спадну. Нове орахе на место већ оборених домеће онај, чији је грозд, но тад не сме и остале расклаћене, да потврђује. Од земље се рачуна, а повратак од зида, и од страха, не рачуна се. — При гађању се запиње.
ж _У овој се игри веџба десна рука у једној важној врсти гађања, која је средина између грубог гађања с лоптом, и Финог гађања при купкању.
Око се веџба, као и код купкања. — Иначе се игра у тишини, и има увек доста гледалаца. Вештина је у правом, а умерено снажном гађању.
сеже не о
_ ПРЕДАВАЊЕ У У. РАЗРЕДУ ВИШЕ ОСНОВНЕ ШКОЛЕ.
из СРПСКОГ ЈЕЗИКА.
ПРОСТЕ РЕЧЕНИЦЕ.
Циљ је овом предавању, да се деца упознају с простим реченицама, __ њиховим скраћивањем и раширивињем.
| 1. Неразвијене реченице.
На табли треба написати једну испод друге овакве реченице: Марко имшаце. Милева чита. Дете гледа. Коњ трчи. Крава риче. Тица, пева, Дрво листа. Камен пада. Вода. тече. Ветар душе. — Сад рећи:
—- Дед прочитај што сам написао! — Шта је то што си прочитао
у првом реду — (једна реченица). — Колико речи има у првој реченици 7
— А у другојг — и т. д. — да кога се каже у првој реченици да нешто ради — А у другојг — У трећој; — Слушајте!
– Правило. У свакој реченици мора да се наже име онога ко ради. Та се реч зове подмет.
____ Џонови! ти! — Сад,ти! — Понови и ти! СОлушајте! — Шта ради Марког — А Милева2 — Шта ради детег — А шта коњ% — А тицаг · дрво; камен; вода; ваздух: —
Правило. У свакој реченици мора. да се каже оно што подмет ради. "Та се реч у реченици зове прирок. - |
-— Ајд' нека сваки замисли по једну реченицу, у којој ће бити подмет и прирок! — (Дете трчи. Ђак пева. Лађа плови. Трава расте, ит. Д.) — Како ћеш одговорити у потпуној реченици кад те питам: шта радиш 2 — (Ја седим; ја говорим; или: ја стојим, ит.д. — Како ћеш одговорити о скраћено 2 — (Говорим, седим, стојим). — "Па која је реч изостављена у