Učitelj
ПРЕДАВАЊЕ У У РАЗРЕДУ ВИШЕ ОСНОВ. ШКОЛЕ 39
првој реченици; — (Изостављена, је реч: ја). — Па шта је ја у тој реченициг — (Подмет. —
Правило. Подмет се не мора у реченици свакад да ШЕРОН То је непотпуна. реченица.
Сад на табли написати једну испод друге овакве реченице:
Чим кум прасе —
А ти врећу. —.
Сунце за брег —
Агон на кућни праг —.
Нигде трага од дана бијела —.
Прочитај прву реченицу! — Која реч у њој није изговорена2 (пружи.) — Прочитај другу реченицу! — Која реч у тој реченици није изговорена% — (рашири, или спреми). — Прочитај трећу реченину, ти! — Четврту, ти! — Пету, ти! — Која је реч изостављена у трећој, која у че- | твртој, а која у петој реченици; — (зађе; стаде; немај — Шта су у реченицама ове речи: пружи, рашири, зађе, стаде и нема: — (То су при-
роци.) И прирок се по некад у ПИ не мора да изговори. и то је непотпуна речентца.
Понови, ти! — Сад ти! —
— Ајд нека сваки замисли коју реченицу без подмета! — (говорим, чита, пева, слушају, копају, косимо, радите. — Ајд нађите коју реченицу без прирока! — (Он с коња — па право у кућу — ССви говоре, а он ни речи —, ит. д..
Сад на табли написати овакве реченице: С Богом. Добро вече, Добро јутро. У здрављу, и т. д. — Кад прочитају све реченице, питати: Је ли потпуна прва реченицаг — А како ће се изговорити па да буде потпунад — (С Богом ти остај. — А како другуг — (Добро вече ја желим.) — Како четвртуг — (Останите ви у здрављу.) -—— Па које су речи подмет и прирок у првој реченици, кад се потпуно изговори> — (подмет: ти, а
прирок. остај.) и т. д., треба тако пропитати за све реченице. За тим: Па које се речи изостављају из прве, друге и т. а. реченице, кад се скраћено изговоре% -— (подмет и прирокј, ;
Правило. Неке реченице могу да се изговоре п“ без подмета и прирока, и то су непотпуне реченице.
— Понови, ти! — Сад, ти!
После ових радња, треба наћи коју песму, или какав чланак, па их дати ученицима да читају и да погађају: које су подмети а које прироци. У овом случају згодне су овакве песмице:
» Сунце грану „Дан освану „Премалећа, дивни дан.