Učitelj

НАЧЕЛО КОНЦЕНТРАЦИЈЕ 7

жити, али до кога се не може да доспе». «Начело сугласног развијања ограничава се личношћу способности, али остаје непроменито особито за раног детињског доба. Све што је заједничко свима људима: ум, осећање, воља, памћење, уображење, пажња, мотрење, речитост, спољња осећања, речју сав дух са својим опште човечанским појмовима, треба да се развија сугласно. А хоће ли после из човека изаћи: математичар, мувичар, мисионар, техничар и т. д. за то не може одговарати васпитач, којему остаје само да иде за природом у свему њезином васпитавању.»

Да пређемо сад на наставу. У настави разликујемо у главном: садржину и облик. Садржину наставе сачињавају наставни предмети, чија се важност и избор цени по томе, колико који има више васпитних интереса који су од трајне вредности, и колико који утиче више на хармониски развитак васпитаника. Облик наставе зависи од избора предмета, распореда, начина. предавања и реда или дисциплине. Да би настава била што трај- | није вредности, и да би утицала, својим обликом и садржином онако, како свесан васпитач при намерном потпомагању развитка свог васпитаника мисли, треба да је удешена тако да. буди саморадњу, да одговара ступњу развитка, да је ванимљива и да развија хармониски све силе васпитаникове, да тече | природно и да што чешће буди све органе на покрет како би постајали све способнији и издржљивији. То се може постићи. само згодним срествима као што су: спрема и распоређивање наставног материјала и облик излагања. 1

При спреми и распоређивању наставног материјала, ваља, настава тако да је удешена, да они предмети који су лакши вазда долазе пре оних који су тежи, а да се знање које се даје ученицима вазда наслања на оно што они већимају у духу. То је Формулисано овако: Почињи наставу од оног места на коме се ученик налази, па се концентрично крећи све даље и даље. Да наведемо још нека правила и ако је то помињато и код васпитавања.

· „Пре него што почнете учити ма чему постарајте се да | дознате: колико је одмакао у том предмету ваш ученик, на, чему се уставио.» | ; 1

«Да. би било темељито оно што св учи: учите што се може по мање.» | 7

«Имајте на уму најпре васпитну или формалну цељ, па. знанску или материјалну, или још боље удружите обе те цељи заједно.»

«Не учите ничему што ученик не може да појми>.