Učitelj

2 О УЧИЛИМА

светитеље нема у школи, него за то служе иконе у цркви, ако учитељ. у опште има прилике и воље, да на њих обрати пажњу деце и поведе разговор. У старијој периоди налазиле су се у рукама деце две књижице — зване „иконостаси“ у којима је кратко описан догађај, или светац, у чије је име установљен празник и то по реду у целој години. Уз сваки тај опис била је једна мала четвртаста иконица прилично живо израђена, те је књизи давала занимљивости и обраћала деци пажњу. За ПЛ разр. приче и беседе Христове немају слика а за ТУ разр. приче из старога и новога завета имају повећи ја (обо атлас са догађајима. из библије. Слике у овоме атласу велике су и јасне, у Фарби им доста пластично израђене Могу да објасне пажњу, положаје и околину прилика, у којима су се збивали догађаји, али немају историске и стварне вредности. Главна им је вредност: идеална т. ј. верска, показати улешшане догађаје пи лица и њима символисати значај празника, из чега ће се извући религиска и морална поука. Ове слике рађене су преко, а и што би могле користити верској настави, недостатак је, што су у нашим школама ретке. Имају их само књижнице осн. школа по градовима, али. ретко излазе за употребу у настави. Мана им је: што нису одвојене у засебне слике, већ повезане у књигу, те је тиме отежано руковање.

1. Српски језик.

Српеки језик има данас од учила, само словарицу п то у 1. разр. и више ништа у сва 4 разреда. Још у по неким сеоским школама находи се штица по новом правопису са црвено обојеним самогласима у среди и може корисно послужити за шчитавање у [ раз, и 1 спајање гласова у једну реч.

Словарица служи учењу читања у [ разр.и то пошто се пређе на: читање штампаних слова, било да се ова уче компаративним Па са, писаним или засебно упоредним после писаних.

Словарица или писмарица је једна кутија, у којој су сложена. штампана слова на крутој хартији. Свако слово наше азбуке наштампано је у дужини од | дм. и дебелим нотезима на белој четвртастој карти већој од 1 дм. Наличје је празно. Слова су и умножена те их од. свакога има по 2—8, 4 до 5.

Да би се слова могла изнети на згодан Видик пред децу и: њима вршити посао спајања у слогове и речи, т. ј. шчштавање, употребљујесе столац, који је саставни део словарице. То је једна шупља стублина која стоји на широком подножју. Из стублине се подиже четвртаст дуг шташ, који преко једне шарке носи четвртасту таблу дугу ', мет. а нешто по ширини мању. Штап се према удешавању оне линије за децу "и висини погледа подиже с таблом или спушта помоћу једнога завртња. утврђеног на стублини. Она табла се зове столац, јер личи на сто се једном ногом. На стоцу су приковане 3—4 уске пречаге, на којима се. слажу слова и представљају као редове у књизи.