Učitelj

МЕТОДИЧКЕ ПРИМЕДБЕ 94:

навео како прича једна учитељица, која је била у пиротском округу, сама о себи како је она у овом погледу радила. Таким. радом само се свет отуђује и ствара мржња према књижевном. језику, те онда школа, место да изједначује неједнакости у језику, место да збратимљује и уједињује, она на најгрубљи начин цепа и мрази. —

Пошто се овако добро упозна цела учионица, треба ученици и да је престављају. Али какод По „Програму“ сад би одмах дошло престављање цртама — пртање учионице. Али. то је једна од оних погрешака, које чине, те се и у осталим разредима Земљопис не предаје како ваља. Колика разлика. између црте и једнога дувара, који се том цртом преставља, између учионице и оне површине на табли, таблици или артији, која је ограничена с четири линије 2 Нити је тако престављање за ђаке довољно разумљиво, нити занимљиво. Тако радећи, јако. се гретимо о принцип поступности, а и очигледности у настави, Најпре треба да дође оно престављање, оно наставно срество,. које има више сличности е истинским предметом, који се преставља, учи, па онда оно, које је мање слично с њиме. А између црте и оног дувара, између четвртасте површине и учионице, нема готово никаке сличности, те скок је превелики. Једно, дакле, што је сувиње велики скок, кад се одмах почне пре стављање цртама, те је за ђаке толико или никако разумљиво, а друго, што још овде ученици треба да се почну упознавати са свима наставним срествима за доцније учење земљописа,. природније је то и неопходно нужно, да се у П. разр најпре преставља пластички. па тек онда цртама. Јер за доцније учење“ Земљописа, и Србије и српеких земаља и целе земље, неизоставно је и најважније наставно срество пластичко престављање, пластичке карте, а мање су важне напртане. Упознавајући евоју околину, коју могу чулима посматрати, ученици ту морају научити, да по рељевноћ, “ нацртаној карти замишљају, граде шреставу, о истинском земљишту, које је на дотичној карти: престављено А да би то научили они престављају најтре тластички, па онда ч цртама посматрамо земљиште, те виде ако изгледа истинско земљиште, кад се пластички и кад се цртама престави. Тек кад то добро знаду, могу они после читати т“ке карте, т. ј. гледајући у њих, стварати преставу о истинском' земљишту, које је на њима престављено.

Не само што ће се на тај начин одржати природна поступност у упознавању и употреби наставних средстава, и што ће: ученици стећи јасније и трајније преставе о свему, што уче из овога предмета, но ће ве тиме и дело учење овога предмета: претворити у једну пријатну забаву за ђаке.